Menurut Micheel J. Wallace di dalam Wan Md Hatta Wan Ahmad
(2011), Pengajaran mikro adalah penemuan pengajaran yang dimudahkan. Pengertian
itu membawa makna iaitu satu situasi pengajaran yang telah dikurangkan skopnya,
iaitu tugas guru dipermudahkan, mata pelajaran dipendekkan dan bilangan murid
dikecilkan.
Pengajaran mikro ialah satu teknik pengajaran di laksanakan
tidak melebihi lima belas minit. Tujuan pengajaran mikro adalah untuk melatih
kemahiran guru pelatih mengajar secara berperingkat. Guru pelatih boleh
memahirkan diri mereka untuk menjalankan aktiviti pengajaran seperti pengajaran
set induksi, menjalankan aktiviti berkumpulan atau mencuba menerapkan pelbagai
teknik-teknik pengajaran di dalam pengajaran mikro mereka melalui pelbagai
teori pengajaran yang telah diterapkan oleh pensyarah. Mikro bermaksud kecil
atau halus. Pengajaran mikro bermaksud pengajaran yang memberikan ocia atau
tumpuan kepada bahagian-bahagian kecil tertentu yang apabila digabungkan
kesemuanya, akan menjadi satu pengajaran yang lengkap. Pengajaran mikro
bermaksud latihan pengajaran amali yang dipermudahkan dari aspek skop dan
organisasinya. Istilah “mikro” bermaksud sesuatu yang kecil dan apabila
dikaitkan dengan pengajaran ini bermaksud aspek utama iaitu saiz kelas, masa
dan kemahiran mengajar dijadikan “kecil” dalam serba serbi. Kesimpulannya,
pengajaran mikro digunakan untuk memerihalkan teknik pengajaran untuk
membolehkan pelatih atau pelajar menguasai, melatih atau memurnikan kemahiran
pengajaran dalam situasi yang dikurangkan dari segi kesukarannya. Maka dalam
melaksanakan pengajaran mikro, bilangan pelajar dan peruntukan masa
dikurangkan.
Terdapat 6 bahagian di
dalam pengajaran mikro iaitu set induksi, kemahiran menyoal, kemahiran
menerang, kemahiran penggunaan papan tulis, kemahiran pengukuhan, dan kemahiran
penutup.
Mok
Song Sang (2001) menyatakan set induksi merupakan bahagian permulaan dalam
sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran dimana tujuan utama mengadakannya
ialah untuk membina aliran fikiran serta menimbulkan minat murid-murid supaya
mereka dapat memusatkan perhatian terhadap isi pelajaran yang hendak
disampaikan. Maka set induksi boleh ditafsirkan sebagai satu cara untuk
memulakan pengajaran dengan menjana idea kepada pelajar mengenai pembelajaran
yang akan diajar. Ia adalah penting kerana melalui set induksi para guru akan
cuba menerap minat dan perhatian pelajar supaya mereka berada dalam keadaan
bersedia.
Terdapat 4 komponen di dalam set induksi iaitu menarik
perhatian, mewujudkan motivasi, perkaitan, kognitif dan menstruktur. Komponen
pertama ialah menarik perhatian. Guru boleh menarik perhatian pelajar melalui
mewujudkan persoalan melalui aktiviti-aktiviti yang menyeronokkan atau menimbulkan
rasa ingin tahu pelajar. Komponen kedua ialah mewujudkan motivasi. Guru perlu
memastikan pelajar dalam keadaan bersedia untuk belajar. Perhatian pelajar
adalah penting bagi memastikan proses pengajaran lebih mudah. Komponen yang
seterusnya adalah perkaitan kognitif. Guru perlu membuat perkaitan pengetahuan
sediada dengan pelajaran baru akan menjadikan pengajarannya lebih berkesan.
Contohnya, guru mengajar ciri-ciri umum tumbuhan sebelum membicangkan ciri-ciri
khusus tumbuhan. Komponen yang terakhir ialah menstruktur. Melalui proses
menstruktur, guru akan memberikan arahan kepada pelajar cara menlaksanakan
tugasan. Proses ini penting untuk memastikan pelajar dapat mengikuti proses
pembelajaran yang berkesan.
Bahagian kedua pengajaran mikro iaitu kemahiran menyoal. Kemahiran menyoal merupakan teknik yang penting dalam aktiviti pengajaran guru untuk menolong pelajar mengingatkan kembali ilmu pengetahuan lepas. Kemahiran menyoal dalam sesi pengajaran dan pembelajaran adalah salah satu kaedah yang digunakan oleh guru untuk mendapatkan tindak balas daripada pelajar sama ada mereka memahami atau tidak tajuk yang disampaikan. Selain itu, soalan juga dapat membantu pelajar secara langsung dalam meningkatkan prestasi pelajaran mereka. Secara umumnya apabila guru ingin menyoal pelajar, guru akan memberi soalan kepada keseluruhan kelas. Setelah memberi mereka waktu untuk memikirkan jawapan, barulah guru memilih secara rawak beberapa orang pelajar untuk menjawab soalan tersebut. Kaedah menyoal yang betul seperti ini dapat membangkitkan kecerdasan serta menggalakkan pelajar untuk berfikir. Kaedah ini juga dapat merangsang pemikiran pelajar. Selain itu, tujuan menyoal adalah untuk memperoleh maklum balas tentang pengajaran dan pembelajaran. Tambahan pula kebanyakan penilaian adalah bergantung kepada soalan, maka setiap soalan mempunyai objektifnya sendiri iaitu yang pertama adalah bertujuan untuk menggerakkan minda murid. Ini bermakna guru akan mencungkil dan merangsang idea pelajar semasa sesi soal jawab dengan menggunakan soalan kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis.
Objektif yang kedua ialah untuk menilai pemahaman pelajar. Kefahaman pelajar dapat diukur melalui proses pengajaran dan pembelajaran. Sesi soal jawab merupakan salah satu latihan sebelum pelajar menhadapi ujian atau peperiksaaan Objektif yang ketiga pula ialah untuk membimbing pelajar. Pelajar biasanya sering menunjukkan kelemahan dalam memberikan jawapan. Dalam kaedaan ini guru hendaklah tidak terus menyalahkan jawapan pelajar. Sebaliknya, guru wajar menggunakan teknik soalan yang memberikan panduan ocial jawapan yang dikehendaki sehingga pelajar menyedari kesilapan mereka dan cuba membetulkan kesalahan itu.
Objektif yang keempat ialah merentas pembelajaran. Proses pembelajaran pelajar harus berlaku secara aktif sepanjang masa. Bentuk soalan boleh juga menggunakan konsep yang diperoleh dalam sesuatu mata pelajaran kepada situasi yang lain. Objektif yang kelima ialah mengekalkan perhatian pelajar. Guru dapat mengenal pasti tingkah laku pelajar semasa pengajaran dan pembelajaran sedang berlaku. Jika guru ternampak pelajarnya sedang berkhayal atau leka, teknik soalan boleh digunakan untuk mengembalikan semula perhatiannya tanpa memarahi dan mengherdik pelajar terbabit.
Objektif yang terakhir ialah mengeratkan interaksi. Tujuan menyoal juga dapat mengeratkan interaksi antara guru dengan pelajar dan ocial pelajar disamping dapat mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang lebih baik dan harmoni.
Bahagian
ke tiga pengajaran mikro merupakan kemahiran menerang digunakan untuk
menyampaikan maklumat, konsep atau isi kandungan pelajaran kepada pelajar,
biasanya dalam peringkat perkembangan. Semasa menggunakan kemahiran menerang,
guru memberi penerangan kepada pelajar tentang sesuatu isi pelajaran dengan
menggunakan contoh, ilustrasi atau sumber pelajaran .Kemahiran
yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah mempunyai
objektifnya yang tersendiri. Kemahiran menerang ini penting sebagai satu medium
yang disifatkan sebagai alat perhubungan yang digunakan oleh guru untuk
menerangkan ilmu-ilmu baru kepada murid sekolah. Antara
objektifnya ialah, menyampaikan
maklumat atau menjelaskan isi pelajaran dengan jelas. Isi-isi pelajaran yang
terkandung dalam pnp kita nanti sebagai seorang guru akan sentiasa
berubah-ubah. Suatu cabaran yang perlu kita tempuhi sebagai seorang guru, ialah
bagaimana cara kita memnerangkan input-input tersebut kepada para pelajar.
Selain itu, objektif yang lainnya ialah memudahkan
pelajar memahami konsep atau isi pelajaran dengan jelas. sekiranya penyampaian
serta penerangan yang kita sampaikan mencapai tahap penerangan yang bernas,
kreatif serta kritis, nescaya murid-murid yang menerima penerangan daripada
kita akan mudah memahami konsep atau isi pelajaran dengan jelas dan tepat. Objektif seterusnya ialah menghuraikan
sesuatu proses atau prosedur seperti langkah- langkah menjalankan
satu ujikaji atau menyelesaikan masalah matematik. Jika penerangan yang
diberikan boleh diterima pakai oleh murid, maka setiap subjek sukar pasti akan
difahami. Hal ini kerana kita sebagai seorang guru perlu meletakkan keutamaan
kepada kefahaman murid-murid terlebih dahulu.
Akhir
sekali, ialah menjelaskan sebab- sebab berlakunya sesuatu peristiwa atau
meramalkan kemungkinan
berlakunya peristiwa tertentu. Perkara akan datang tidak akan diketahui oleh
kita, tetapi kita boleh menyiapkan diri kita sebagai langkah berjaga-jaga
tentang peristiwa yang akan berlaku pada hari mendatang. Sudah semestinya
merupakan tugas kita sebagai seorang guru, menyediakan murid-murid ke arah itu.
Kemahiran penggunaan papan tulis ialah kecekapan guru
merancang penggunaan ruang papan tulis dan menyusun tulisan, nota dan
gambarajah di ruang papan tulis yang paling berkesan. Kemahiran ini dapat
membantu murid-murid membaca catatan guru dan memahami tulisan guru semasa
penerangan guru. Dengan kemahiran ini juga, penyampaian ilmu menjadi lebih
berkesan dan merupakan langkah yang digunakan untuk menyampaikan maklumat
kepada para pelajar agar menjadi insan yang cemerlang kelak. Kemahiran
yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah mempunyai
objektifnya yang tersendiri. Kemahiran penggunaan papan tulis ini penting
sebagai satu medium yang disifatkan sebagai alat perhubungan yang digunakan
oleh guru untuk menerangkan ilmu-ilmu baru kepada murid sekolah.
Antara
objektif kemahiran penggunaan papan tulis ini ialah, guru dapat menggunakan
papan tulis dengan kemas dan berkesan semasa menerangkan idea, konsep dan fakta
dengan lebih berkesan. Penyampaian yang berkesan ini akan member impak yang
sama kepada kefahaman serta kemahiran pelajar kelak.
Selain itu juga, menulis di papan
tulis dapat menarik penglihatan murid dan menekankan kepentingan isi atau fakta
pengajaran. Hal ini akan menjadikan ocia serta perhatian murid tertumpu pada
isi serta fakta yang ditulis pada papan tulis tersebut. Jika ocia yang sebegini
dapat dihasilkan, kecemerlangan murid pasti akan di capai.
Objektif lainnya, kemahiran
penggunaan papan tulis ini merupakan salah satu cara mevariasikan ransangan
pengajaran. Melalui penggunaan papan tulis, kita dapat memikirkan lebih
daripada satu cara untuk menjadikan pengajaran serta pembelajaran di sekolah
lebih kreatif serta kritis. Perkara ini sudah pasti memberi keriangan serta
keseronokan dalam pembelajaran kepada murid khususnya murid tahap satu. Akhir
sekali, objektif yang ocial dilihat daripada kemahiran penggunaan papan tulis
ialah menjadikan salah satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Dengan kata
lain, pengajaran dan pembelajaran tidak terhad kepada ruang lingkup sukatan
pengajaran sekolah rendah sahaja. Namun pengisian yang di masukkan menggunakan
papan tulis juga merupakan satu aktiviti pembelajaran.
Kemahiran pengukuhan atau peneguhan merupakan satu teknik
motivasi kepada murid-murid yang ocial menjawab soalan guru atau menunjukkan
prestasi yang baik. Peneguhan ini boleh diberi secara vebal atau non-vebal.
Tingkah laku vebal merupakan pujian secara lisan seperti baik, bagus manakala
tingkah laku non-verbal pula merupakan gerak geri positif seperti senyuman,
angguk kepala dan sebagainya. Terdapat 5 komponen kemahiran pengukuhan iaitu lisan positif, gerakan isyarat posititf,
sentuhan guru, dampingan guru dan lisan negative. Lisan positif ialah guru
hendaklah menggunakan menggunakan lisan seperti baik, betul bagi memotivasikan pelajar.
Guru meminta murid lain mengulang jawapan yang betul Gerakan isyarat positif menunjukkan senyuman, anggukan kepala,
tepuk tangan dan lain-lain. Sentuhan
guru pula guru pergi dan berdiri ditepi murid dengan sentuhan bahu atau
kepala. Dampingan guru pula guru mendampingi
murid dan bertanya khabar. Lisan negatif
pula pengeluarkan kata-kata yang ociale seperti buruk, bukan, salah dan
lain-lain.
Kemahiran penutup merupakan satu
teknik mengakhiri satu sesi pelajaran. Ia merupakan bahagiaan terakhir
pengajaran dan pembelajaran guru. Ia boleh ditutup dengan aktiviti penilaian,
pengukuhan atau ulasan mudah skop pengajaran pada hari itu.
Berkaitan kognitif, dalam mengakhiri
pengajaran dan pembelajaran contohnya ketika dalam kelas, guru perlu membuat
rumusan isi pelajaran. Rumusan ini, melingkupi ringkasan yang dibuat terhadap
pembelajaran yang dilakukan pada hari tersebut. Selain itu, pengulangan
fakta-fakta penting dalam pembelajaran perlu dilakukan bagi menghindarkan murid
lupa akan apa yang perlu dilaksanakan. Dengan kata lain, guru mestilah membuat
penilaian atas apa yang diajar di samping melakukan aktiviti pengukuhan. Dari
segi sosial, guru perlumenimbulkan perasaan kejayaan dan pencapaian. Mewujudkan
perasaan ingin tahu murid-murid dan
member motivasi kepada mereka. Hal ini penting bagi menjamin perasaan minat
mereka dalam pnp. Seterusnya, tugas guru dalam penutup ialah mengaitkan kefahaman
ini dengan pelajaran akan datang.
No comments:
Post a Comment