Enrolmen murid pada peringkat pendidikan rendah, termasuk di
sekolah swasta, telah mencapai tahap hampir sejagat, iaitu 96 peratus (%)
berbanding hanya 40% pada tahun 1950. Kadar enrolmen pada peringkat menengah
rendah pula telah mencapai 91%, dan menengah atas 82%. Peningkatan yang
signifikan dalam enrolmen disusuli oleh peningkatan dalam pencapaian murid.
Kadar literasi remaja telah meningkat daripada 88% pada tahun 1990 kepada kadar
hampir sejagat sebanyak 99% masa kini. Kadar literasi dewasa juga telah
meningkat secara mendadak, iaitu daripada 52% semasa negara mencapai
kemerdekaan kepada 93% pada tahun 2010. Kesemua pencapaian ini amat
membanggakan kita.
Kerajaan juga telah memperuntukkan secara tekal sebanyak 16%
daripada bajet negara setiap tahun untuk Kementerian Pelajaran. Pelaburan yang
besar telah dibuat dalam latihan guru, emolumen dan pembinaan infrastruktur
serta kemudahan asas pendidikan yang telah berhasil meningkatkan penyertaan
murid pada peringkat pendidikan rendah dan menengah, termasuk di kawasan luar
bandar dan pedalaman. Hasilnya, jurang pencapaian antara sekolah bandar dan
luar bandar telah berkurangan. Dalam peperiksaan UPSR, jurang pencapaian murid
bandar dan luar bandar telah berkurangan daripada 8% pada tahun 2005 kepada 4%
pada tahun 2011.
Mutakhir ini, berkat usaha gigih warga pendidik dan kerajaan
melaksanakan pelbagai inisiatif di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara bagi
sektor pendidikan, enrolmen murid prasekolah juga telah berjaya ditingkatkan
daripada 67% pada tahun 2009 kepada 77% pada tahun 2011. Penguasaan Literasi dan
Numerasi murid juga telah menunjukkan pencapaian yang memberangsangkan.
Berdasarkan keputusan ujian LINUS 2011, kadar literasi murid kohort Tahun1
telah meningkat daripada 87% pada tahun 2010, kepada 95% apabila mereka berada
di Tahun 2 pada tahun 2011. Begitu juga dengan kadar numerasi murid kohort yang
sama telah meningkat daripada 87% pada tahun 2010 kepada 97% pada tahun 2011.
Semua kejayaan ini adalah hasil komitmen dan usaha gigih
para guru, ibu bapa, anggota masyarakat dan kerajaan untuk meningkatkan
pencapaian murid di negara kita. Namun, di sebalik lakaran kejayaan ini, masih
banyak lagi yang perlu kita capai. Ketika sistem pendidikan kita menempa
beberapa kemajuan penting sepanjang lebih lima dekad yang lalu, sistem
pendidikan di negara-negara lain juga telah bergerak pantas dalam perlumbaan
untuk menjadi sistem yang terbaik di dunia.
Dalam persaingan global yang semakin sengit ini, negara kita
perlu bergerak lebih pantas ke hadapan. Walau bagaimanapun, pentaksiran pada
peringkat antarabangsa menunjukkan pencapaian murid kita dalam beberapa bidang
penting seperti Bacaan, Matematik dan Sains masih rendah berbanding murid di
negara-negara maju. Misalnya, daripada 74 buah negara yang mengambil bahagian
dalam ujian Programme for International Student Assessment atau PISA 2009,
murid Malaysia berada di tempat sepertiga terbawah bagi Bacaan, Matematik dan
Sains.
Hal ini perlu diatasi segera sekiranya negara kita ingin
mengorak langkah lebih pantas dalam perlumbaan menuju negara maju. Tidak ada
jalan pintas untuk kita melakukannya. Tidak ada tongkat ajaib yang boleh
menjelmakan hasil yang terbaik dalam sekelip mata. Sebaliknya, kita perlu akur
dengan realiti semasa, jujur melakukan pembetulan dan mengambil langkah berani
untuk melonjakkan prestasi pendidikan negara.
PENYEDIAAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN, 2013-2025
BERTITIK tolak daripada kesedaran ini, Kementerian Pelajaran
telah memulakan usaha mengkaji semula sistem pendidikan negara pada bulan
Oktober 2011. Panel Dialog Nasional Pendidikan Negara telah dibentuk untuk
mengumpul pandangan masyarakat umum mengenai langkah-langkah yang perlu diambil
oleh kerajaan untuk meningkatkan kualiti pendidikan. Menerusi satu siri jelajah
dialog pendidikan yang diadakan di seluruh negara, sebanyak 7,039 syor telah diterima
daripada hampir 12,000 orang peserta yang mengambil bahagian. Kementerian juga
telah menerima 156 memorandum daripada pelbagai pertubuhan dan individu. Selain
itu, pandangan daripada Panel Penilai Bebas Malaysia dan Antarabangsa telah
diperolehi dalam menyediakan Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan.
Kementerian juga telah mendapatkan input daripada kajian-kajian yang dilakukan
oleh UNESCO, OECD, Bank Dunia dan Institusi-Institusi Pendidikan Tinggi Awam
tempatan.
Hari ini, ketika kita masih lagi dalam semangat sambutan
ulang tahun kemerderkaan negara yang ke-55, tercatat satu lagi peristiwa
penting dalam lembaran sejarah negara kita. Laporan Awal Pelan Pembangunan
Pendidikan yang akan memacu pendidikan negara ke arah pendidikan yang
berkualiti dan bertaraf antarabangsa. Pelan ini tidak ubah seperti satu
referendum bersejarah yang melambangkan cita-cita dan pengharapan rakyat
terhadap sistem pendidikan negara.
MATLAMAT DAN PENDEKATAN
KEMENTERIAN Pelajaran akan mengorak langkah dalam
menghasilkan suatu sistem pendidikan negara yang berteraskan lima ciri aspirasi
utama iaitu akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan. Di samping itu,
pada peringkat murid-murid pula, pelan ini menyasarkan 6 ciri aspirasi utama
iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa,
etika dan kerohanian, serta identiti nasional.
Dalam merangka Pelan ini, 9 bidang keutamaan yang dikenal
pasti hasil daripada Laporan Penilaian Pendidikan Negara telah diperhalusi.
Sembilan perkara tersebut ialah:
* Pertama, memartabatkan profesion keguruan;
* Kedua, meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah;
* Ketiga, meningkatkan kualiti sekolah;
* Keempat, memantapkan kualiti kurikulum dan pentaksiran;
* Kelima, meningkatkan penguasaan pelbagai bahasa;
* Keenam, mengukuhkan pelibatan ibu bapa, sektor swasta dan
masyarakat sebagai rakan kongsi dalam pendidikan;
* Ketujuh, meningkatkan kesediaan murid untuk merebut
peluang dalam pendidikan tinggi dan pasaran kerja;
* Kelapan, memperbaiki kecekapan dan keberkesanan pengurusan
sumber; dan
* Kesembilan, membina kemampuan serta keupayaan sistem
penyampaian pendidikan.
Daripada keseluruhan 9 bidang keutamaan ini, Kementerian
telah mengenal pasti 11 anjakan yang perlu dilakukan bagi menghasilkan
perubahan yang diingini oleh seluruh rakyat Malaysia. Sebahagian daripada
anjakan ini merupakan perubahan strategi dan hala tuju pendidikan, manakala
anjakan yang lain merupakan perubahan operasi yang telah dan sedang
dilaksanakan. Sama ada perubahan bersifat strategi atau operasi, semuanya
menggambarkan perubahan amalan semasa.
11 ANJAKAN
ANJAKAN PERTAMA (1) ialah Menyediakan Kesamarataan Akses
Kepada Pendidikan Berkualiti Bertaraf Antarabangsa. Hakikatnya, hari ini, murid
dikatakan telah berjaya menguasai ilmu apabila mereka berupaya menganalisa
maklumat, berfikir secara kritis, mengaplikasi ilmu secara kreatif dan
berkomunikasi dengan berkesan. Inilah ciri-ciri kemahiran berfikir aras tinggi
yang telah pun dimiliki oleh murid di negara-negara maju.
Sehubungan dengan itu, Kementerian akan melancarkan
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR) yang disemak semula pada tahun 2017. Kementerian juga akan
menimbang pindaan kepada peraturan sedia ada untuk memberikan kelonggaran
kepada sekolah mengamalkan jadual anjal selagi sekolah boleh menyampaikan hasil
pembelajaran dan kandungan yang digariskan dalam kurikulum.
Seiring dengan pelaksanaan kurikulum baharu ini, kementerian
akan mengkaji kemungkinan melaksanakan laluan pembelajaran pintas selain
pendidikan arus perdana. Ini termasuklah membenarkan murid berpencapaian tinggi
menamatkan pengajian sekolah menengah dalam masa empat tahun berbanding lima
tahun sekarang, dan menamatkan sekolah rendah dalam masa lima tahun berbanding
enam tahun.
Selanjutnya, peperiksaan dan pentaksiran kebangsaan akan
dirombak untuk meningkatkan tumpuan terhadap kemahiran berfikir aras tinggi,
seiring dengan pelaksanaan kurikulum baharu. Sebagai contoh menjelang tahun
2016, peperiksaan UPSR akan mengandungi 80 peratus soalan berbentuk pemikiran
aras tinggi.Selain itu, tempoh pendidikan wajib juga akan dilanjutkan
daripada 6 tahun sekarang kepada 11 tahun, dengan disokong oleh pelbagai
inisiatif untuk mengekalkan murid dalam sistem pendidikan, termasuk
memperluaskan laluan pendidikan dan latihan teknik dan vokasional.
Untuk menjamin akses pendidikan berkualiti dan bertaraf
antarabangsa kepada semua murid, kerajaan akan meningkatkan pelaburan bagi
sumber fizikal dan pengajaran kepada murid dengan keperluan khusus. Murid Orang
Asli dan kumpulan minoriti, serta murid kurang upaya fizikal dan pembelajaran,
akan menerima bantuan tambahan supaya mereka juga menikmati peluang yang sama
seperti murid lain.
Dari segi penguasaan bahasa, Kementerian akan melaksanakan
AJAKAN YANG KEDUA (2), iaitu memastikan setiap murid profisien dalam Bahasa
Malaysia dan Bahasa Inggeris. Menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan ini,
Kementerian akan memperluas program LINUS supaya meliputi literasi Bahasa
Inggeris. Kementerian juga akan meningkatkan kemahiran bahasa Inggeris guru
dengan memastikan semua 70,000 orang guru bahasa Inggeris lulus Cambridge
Placement Test (CPT) dalam tempoh dua tahun.
Guru yang tidak mencapai standard yang ditetapkan akan
mengikuti latihan intensif untuk meningkatkan kemahiran. Di samping itu, murid
akan diberi pendedahan yang lebih meluas terhadap bahasa Inggeris dengan
memperkenalkan modul Sastera Inggeris yang akan diwajibkan kepada murid sekolah
menengah.
Bagi memantapkan penguasaan bahasa Malaysia di semua jenis
sekolah, kementerian akan memperkenalkan kurikulum Bahasa Malaysia yang
standard pada peringkat rendah, merangkumi sekolah jenis kebangsaan. Dengan
pelaksanaan kurikulum standard ini, Kelas Peralihan di sekolah menengah
kebangsan akan dimansuhkan mulai tahun 2017. Selain itu, Kementerian juga akan
menggalakkan setiap murid mempelajari bahasa tambahan seperti bahasa Cina,
bahasa Tamil atau bahasa Arab serta bahasa ibunda atau bahasa antarabangsa yang
lain.
Seterusnya, Kementerian akan melaksanakan ANJAKAN yang
ketiga (3), iaitu melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai. Dalam
mengharungi dunia yang semakin mencabar hari ini, anak-anak kita perlu memiliki
nilai-nilai murni sejagat yang selaras dengan tuntutan moral, etika dan agama.
Pada masa yang sama, sebagai warganegara, anak-anak kita juga perlu sentiasa
dipupuk dengan semangat patriotisme untuk membina satu identiti nasional yang
kukuh dan jitu.
Untuk itu, menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan ini,
kementerian akan memperkukuhkan Pendidikan Islam, Pendidikan Moral dan elemen
Sivik menjelang tahun 2017. Pedagogi untuk Pendidikan Islam dan Pendidikan
Moral juga disemak semula untuk melibatkan lebih banyak aktiviti main peranan
(role play), simulasi, perbincangan, dan tugasan dalam kumpulan kecil.
Selanjutnya, Kurikulum Pendidikan Islam akan melibatkan tumpuan terhadap
pemahaman nilai teras dan falsafah Islam serta agama-agama yang lain.
Bagi murid bukan Islam pula, Pendidikan Moral akan
mengandungi pemahaman tentang nilai teras semua agama utama di Malaysia. Kementerian
juga akan mengkaji kemungkinan murid Islam dan bukan Islam berkongsi kelas yang
sama apabila nilai-nilai sejagat diajar. Program-program yang sedia ada seperti
Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) dan program 1Murid 1Sukan
1Kelab dan 1Badan Berunifom juga akan diteruskan.
Segala langkah yang akan diambil ini tidak akan berhasil
tanpa sokongan dan dokongan guru-guru yang berkualiti. Sehubungan dengan itu,
kementerian akan melakukan ANJAKAN YANG KEEMPAT (4), iaitu meningkatkan kualiti
guru dan menjadikan profesion keguruan sebagai profesion pilihan. Anjakan ini
adalah selari dengan pandangan sebahagian besar peserta Dialog Nasional
Pendidikan Negara yang mahukan kualiti guru diberikan keutamaan.
Untuk itu, kementerian akan mengetatkan syarat kemasukan ke
latihan perguruan dengan menyasarkan hanya 30% teratas daripada kelompok
pelajar cemerlang menyertai profesion keguruan. Selain itu, bagi guru-guru yang
sudah berada dalam sistem, kementerian akan mengukuhkan pembangunan kerjaya
berterusan guru-guru dengan melaksanakan program pembangunan kerjaya secara
in-situ di sekolah.
Untuk menyokong peningkatan prestasi guru, kementerian akan
menyediakan laluan kerjaya guru berasaskan kompetensi dan prestasi. Dalam hal
ini, guru berprestasi tinggi akan berpeluang menikmati kenaikan pangkat bermula
daripada gred DG41 sehingga DG54 dalam tempoh yang lebih singkat, iaitu kurang
daripada 25 tahun yang merupakan purata tempoh kenaikan pangkat secara
time-based yang baru.
Selain itu, kementerian akan memastikan guru memberikan
tumpuan kepada fungsi teras pengajaran dengan mengurangkan beban pentadbiran;
memperluaskan laluan kerjaya guru untuk peranan kepimpinan, pakar pengajaran
dan pakar bidang khusus; dan mempertimbangkan untuk mewujudkan satu skim
pensijilan yang dikaitkan dengan penguasaan kecekapan guru.
Seterusnya, ANJAKAN YANG KELIMA (5) ialah memastikan
pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan disetiap sekolah. Untuk itu,
kKementerian akan memperkenalkan kriteria pemilihan pengetua dan guru besar
berasaskan kompetensi, serta memperkukuhkan proses perancangan penggantian
pengetua dan guru besar mulai tahun 2013. Selain itu, kementerian juga akan
menempatkan pengetua atau guru besar cemerlang di sekolah-sekolah luar bandar
dan di kawasan-kawasan miskin bandar bertujuan untuk meningkatkan prestasi
sekolah.
Kementerian juga akan menyediakan sokongan yang secukupnya
kepada pengetua dan guru besar untuk membantu mereka meningkatkan prestasi
sekolah. Untuk itu, Kementerian akan melakukan ANJAKAN YANG KEENAM (6), iaitu
mengupaya JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan
keperluan. Kementerian akan menempatkan Jurulatih Mata Pelajaran Khusus Program
Penambahbaikan Sekolah (School Improvement Specialist Coaches atau SISC+) dan
Jurulatih Pengetua Rakan Penambahbaikan Sekolah (School Improvement Partners
atau SiPartners) secara sepenuh masa di Pejabat Pelajaran Daerah. Para
jurulatih ini bertanggungjawab memberikan bimbingan secara terus kepada sekolah
berprestasi rendah, iaitu sekolah yang berada dalam band 5, 6 dan 7. Satu
projek rintis akan dilaksanakan di negeri Sabah dan Kedah mulai Januari 2013,
manakala pelaksanaan seluruh negara akan bermula Januari 2014.
Selain itu, untuk meningkatkan autonomi sekolah, kementerian
akan membenarkan fleksibiliti pengoperasian ke atas pengagihan bajet dan
pelaksanaan kurikulum, dimulai dengan Sekolah Berprestasi Tinggi, Sekolah
Kluster, Sekolah Amanah dan sekolah-sekolah yang menunjukkan peningkatan
prestasi yang ketara. Dari semasa ke semasa, lebih banyak sekolah akan
diberikan hak membuat keputusan dan akauntabiliti berdasarkan prestasi yang
ditunjukkan.
Dalam dunia yang pantas berkembang hari ini, teknologi
maklumat dan komunikasi atau ICT mempunyai potensi yang besar untuk memacu
proses pembelajaran. Untuk itu, kementerian akan melaksanakan ANJAKAN YANG
KETUJUH (7), iaitu memanfaatkan (ICT) bagi meningkatkan kualiti pembelajaran.
Kementerian akan meningkatkan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya
melalui pelaksanaan 1BestariNet bagi kesemua 10,000 buah sekolah yang dijangka
selesai sepenuhnya pada penghujung tahun 2013. Dalam masa yang terdekat, semua
murid akan mempunyai akses kepada rangkaian 4G di sekolah yang akan menyediakan
landasan untuk pelaksanaan pembelajaran secara interaktif.
Seterusnya, kementerian akan melaksanakan ANJAKAN YANG
KELAPAN (8), iaitu mentransformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian
Kementerian Pelajaran. Struktur organisasi kementerian akan disusun semula agar
fungsi bahagian tidak bertindih. Lebih ramai tenaga kerja akan ditempatkan di
PPD, iaitu agensi utama dalam rantaian penyampaian pendidikan. Dalam konteks
ini, PPD bukan lagi semata-mata berperanan sebagai saluran penghubung antara
kementerian dan sekolah, tetapi sebagai agensi penting yang terlibat secara langsung
dalam memantau dan mengurus prestasi sekolah. Kementerian akan mengekalkan
fungsinya dalam perancangan makro dan penggubalan dasar, manakala JPN akan
memberikan tumpuan kepada penyelarasan dan penyampaian segala perancangan,
serta menjadi penghubung yang penting antara penggubal dasar dan pelaksana di
peringkat bawah.
Menyedari hakikat bahawa proses pembelajaran tidak hanya
berlaku di sekolah, tetapi turut merangkumi aktiviti-aktiviti di luar sekolah
yang melibatkan penyertaan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta, kementerian
akan melaksanakan ANJAKAN YANG KESEMBILAN (9), iaitu memperluaskan jalinan
kerjasama dengan ibu bapa, komuniti, dan sektor swasta. Kementerian akan
memperluaskan capaian Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS), untuk
membolehkan ibu bapa memantau kemajuan anak mereka di sekolah secara atas
talian. Perhatian khusus akan diberikan kepada usaha membantu ibu bapa luar
bandar dan miskin bandar meningkatkan prestasi anak masing-masing.
Selain itu, pihak kementerian akan mendapatkan maklum balas
daripada setiap PIBG mengenai pelaksanaan kurikulum setempat dan kualiti guru
mulai tahun 2016. Untuk menggalakkan pelibatan sektor swasta dan komuniti,
kementerian akan menambah bilangan Sekolah Amanah kepada 500 buah menjelang
tahun 2025 dengan turut melibatkan kumpulan alumni dan pertubuhan bukan
kerajaan yang berpotensi sebagai penganjur.
Saban tahun, sekitar 16% daripada bajet negara diperuntukkan
kepada Kementerian Pelajaran, dan jumlah ini merupakan yang terbesar antara
semua kementerian. Bajet pendidikan di Malaysia, sebagai sebahagian daripada
KDNK juga merupakan satu daripada yang tertinggi di dunia.
Untuk itu, kementerian akan melaksanakan ANJAKAN YANG
KESEPULUH (10), iaitu memaksimumkan pulangan bagi setiap ringgit yang
dibelanjakan. Kementerian akan mengaitkan setiap program yang dilaksanakan
dengan keberhasilan murid yang hendak dicapai dan merasionalisasi program
berimpak rendah pada setiap tahun, seiring dengan anjakan pengurusan kewangan
negara ke arah Bajet Berasaskan Keberhasilan (Outcome-Based Budgeting).
Kementerian juga akan meningkatkan kecekapan dalam mengurus perbelanjaan dengan
memberikan keutamaan kepada bidang paling kritikal seperti peningkatan
kemahiran dan latihan guru.
ANJAKAN YANG KESEBELAS (11), iaitu yang terakhir, ialah
meningkatkan ketelusan akauntabiliti awam. Sepanjang pelaksanaan Pelan ini,
semua pihak berkepentingan akan mempunyai akses yang tetap dan telus berkenaan
tahap kemajuan setiap inisiatif yang dilaksanakan oleh kementerian. Laporan
Tahunan mengenai kemajuan sasaran dan inisiatif Pelan ini akan diterbitkan
untuk tatapan umum mulai tahun 2013. Kementerian juga akan melaksanakan semakan
komprehensif pada tahun 2015, 2020 dan 2025 bagi memastikan pelan ini sesuai
dengan sifat dinamis dan perkembangan semasa sektor pendidikan.
Pelan Pembangunan Pendidikan ini adalah satu dokumen
komprehensif yang bukan sahaja mengenal pasti bidang-bidang keutamaan dan
meletakkan sasaran-sasaran yang hendak dicapai, malah turut menyenaraikan
inisiatif-inisiatif penting yang akan dilaksanakan, melakar pelan tindakan yang
jelas, dan menetapkan jangkamasa tertentu untuk mencapai setiap sasaran yang
ditetapkan.
Misalnya, rakyat boleh menjangkakan dalam Gelombang Pertama
pelaksanaan, iaitu dari tahun 2013 hingga 2015, akan berlaku peningkatan dalam
kemahiran guru, kualiti pengajaran, keupayaan pegawai di peringkat negeri dan
daerah, dan mutu kepimpinan sekolah.
Dalam Gelombang Kedua pula, iaitu dari tahun 2016 hingga
2020, akan berlaku perubahan struktur sistem pendidikan negara yang menyaksikan
kesemua 410,00 guru dan 10,000 pengetua atau guru besar menikmati pakej kerjaya
baharu; bahagian-bahagian di Kementerian distruktur semula untuk menjajarkan
dengan peranan yang direncanakan menerusi Gelombang Pertama; dan kurikulum
sekolah rendah dan menengah disemak semula untuk memastikan ia sejajar dengan
perkembangan sosial dan ekonomi dunia hari ini.
Manakala dalam Gelombang Ketiga, iaitu dari tahun 2021
hingga 2025, semua sekolah, guru dan pengetua atau guru besar akan menunjukkan
prestasi melebihi standard minimum. Kementerian akan memberikan tumpuan kepada
usaha meningkatkan keluwesan operasi dan menganjakkan kebanyakan sekolah kepada
model pengurusan berasaskan sekolah, serta membangunkan model kejayaan sekolah
berdasarkan inovasi dalam pengajaran.
Keseluruhan anjakan ini akan memberikan impak yang besar
kepada peningkatan kualiti pendidikan negara. Sekiranya kesemua 11 anjakan yang
terkandung dalam Pelan ini dilaksanakan dengan cekap dan berkesan, untuk tempoh
13 tahun akan datang kita akan menyaksikan satu anjakan besar dalam sistem
pendidikan negara, iaitu daripada pendidikan yang berfokuskan akses kepada
pendidikan yang berfokuskan kualiti.
Untuk itu, sepanjang tempoh pelaksanaan, pegawai-pegawai di
Kementerian, khususnya kumpulan pengurusan tertinggi, mempunyai KPI
masing-masing yang dikaitkan dengan pencapaian setiap sasaran yang ditetapkan.
KPI ini akan disebarkan ke peringkat bawah, dari Kementerian hingga ke sekolah,
untuk memastikan matlamat yang hendak dicapai adalah tekal dan selari.
Selain itu, Kementerian akan mewujudkan Unit Penyampkian
Pendidikan (Education Delivery Unit) untuk memacu pelaksanaan Pelan ini. Unit
ini akan bertanggungjawab memantau kemajuan, menyelesaikan isu pelaksanaan,
menguruskan komunikasi dengan pihak berkepentingan dan mengumpul maklumbalas
secara berterusan. Pegawai yang ditempatkan di unit ini akan terdiri daripada
mereka yang berbakat besar dan berpengalaman luas dalam mengurus transformasi,
baik dalam sektor awam mahupun sektor swasta.
Dalam konteks ini, Pelan ini agak berbeza daripada
laporan-laporan pendidikan yang terdahulu. Di samping menghuraikan hasrat dan
sasaran yang hendak dicapai, Pelan ini lengkap dengan kaedah pelaksanaan, dan
strategi penyampaian yang jelas.Kementerian dimaklumkan oleh Panel Penilai
Bebas Antarabangsa bahawa kajian semula sistem pendidikan kita telah dilakukan
dengan amat teliti, dan kualiti analisanya menepati standard antarabangsa.
Inilah julung-julung kali dalam sejarah negara kita, satu
pelan pembangunan pendidikan untuk rakyat disediakan hasil rundingan awam
secara telus dan terbuka. Sukacita saya maklumkan di sini bahawa sehingga kini,
lebih 90 peratus pandangan yang dikemukakan oleh orang ramai menerusi siri
jelajah Dialog Nasional Pendidikan Negara telah diambilkira dalam Laporan Awal
Pelan Pembangunan Pendidikan yang saya bentangkan pada hari ini.
Selepas ini, kementerian akan mengadakan Hari Terbuka untuk
membolehkan masyarakat umum meneliti kandungan Pelan ini, mendapatkan
penjelasan dan mengemukakan maklum balas lanjut kepada kerajaan. Saya percaya,
apabila pelan ini dibentangkan kepada Kabinet kelak dan dimuktamadkan pada
bulan Disember nanti, apa yang terhasil adalah satu pelan pendidikan yang sarat
dengan cita-cita dan harapan rakyat. Inilah tanda kesungguhan Kerajaan Barisan
Nasional bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, untuk
menzahirkan matlamat Dasar Transformasi Nasional yang berasaskan jangkaan dan
pengharapan rakyat.-13/9/2012
[I]*Petikan ucapan Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika membentangkan
laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 baru-baru ini.[/I]
Good resource... Keep it up
ReplyDelete