Followers

Monday, September 19, 2016

Rindunya Pada Mak

Malam ini...
Hujan turun renyai.
Kadang kedengaran seperti lebat..
Kedengaran juga angin bertiup membawa air hujan mencuran turun ke bumi dari langit...

Tika ni..
Seolah-olah kedengaran suara yang sangat aku rindui..
Suara siapa..?
Suara itu sudah hampir setahun tidak aku dengari..
Ohhh...
Itu suara makku...
Tapi di mana mak...
Jasadnya tidak kelihatan...
Jasadnya tiada...
Namun suaranya masih aku dengari..

Allahuakbar...
Betapa aku rindu kepada makku yang telah jauh..
Mak telah jauh pergi meninggalkan ayah..
Mak telah jauh pergi meninggalkan aku dan adik2 ku..
Allahuakbar...
Rindu ini bertandang lagi..
Rindu ini membuatkan aku terdengar-dengar suara makku...
Rindunya aku kepada mak...

Mak..
Ketahuilah ..
Kakak dan adik-adik amat merindui mak..
Adik Hilmi masih perlukan mak..
Tapi mak dah tinggalkan dia...
Kakak tahu adik Hilmi sangat rindukan mak...
Jauh mana dia pergi dia pasti pulang...
Sebab dia rindukan mak...
Rindunya pada mak..dilepaskan pada kami...
Adik Izzuddin pun sudah posting..
Tercapai hasrat mak..adik Izzuddin kini brgelar ustaz..
Alhamdulillah...
Adik-adik lain...Ha, Wan, fauzan, Kiah, fuad...alhamdulillah masih mampu bertahan berkat doa mak..hidup kami sedikit baik dan in shaa allah semakin baik...kami berharap berkat mak masih bersama kami....
Ayah...
Kelihatan agak sunyi sejak mak takda..
Bila kami balik cerita tentang mak tidak pernah lekang di bibir..
Ayah jugak sangat sayangkan mak...
Mak...
Kami masih perlukan makkkkk.....

Kami semua tidak gemuk lagi dengan masakan mak..
Kami semua tidak merasa lagi gulai ayam air tangan mak..
Kami semua tidak merasa lagi kuah laksa perahan santan dengan tangan mak...
Kami rindu kuih tepung gomak mak..
Kami rindu ayam percik mak.....
Kami sangat rindu pulut lepa mak...
Orang lain buat tak sedap seperti mak buatkan...

Mak..
Mak pergi dalam keadaan mengejutkan...
Tanpa sebarang ucapan selamat tinggal buat kami..
Mak pergi tanpa sebarang suara...
Mak pergi sewaktu kakak sedang mengusapkan air wuduk di badan mak...
Kelihatannya seperti sungguh mudah roh berpisah dari jasad mak...
Allah..... sesungguhnya kakak dan adik2 tak kuat nak hadapi situasi itu...sangat pantas..di hadapan mata kakak...
Sampai hati mak pergi tinggalkan kami...
15 Oktober 2015...
3.58 petang..
Mak menghembuskan nafas yang terakhir...

Mak...
Mak apa khabar di sana...
Sudah lama kakak tak bertemu mak dalam mimpi..
Mak baik-baik saja ka di sana..?
Jika mak resah di sana.
Khabarkan lah kepada kami.
Menjelmalah di dalam mimpi kami..
Ayah, kakak dan adik2 tidak pernah lupa mak.
Kakak dah pesan pada adik2... sedekahkan Alfatihah buat mak setiap kali solat...moga Allah sampaikan Alfatihah kami itu pada mak...moga mak ceria dan gembira di sana...

Mak...
Kakak rindu mak...
Rindu sangat2...
Setiap masa air mata ini bercucuran teringat kepada mak...
Kakak tahu mak sayang kakak..
Kakak pun sangat sayangkan mak..
Kakak memang anak yang degil..
Degil kakak sebab kakak tak mahu mak dan ayah susah hati...
Jadi kakak selalu khabarkan pada mak dan ayah kakak selalu ok di sini...walhal kakak susah....
Maafkan kakak mak...

Mak nak tahu tak...
Kakak sayang mak..
Dulu-dulu...
Mak selalu tunggu kakak balik kampung...
Bila kakak sampai di kampung...
Buka pintu kereta..
Kakak bagi salam...
Mak orang pertama yg jawab salam kakak...
Gembira tak terkira rasanya...

Semua itu tinggal kenangan...
Kenangan yang akan kakak ingat sampai akhir hayat kakak...
Kakak sayang mak...kakak rindu mak...
Mak tunggu kakak ya...
Mak tunggu kakak di syurga ya....
Tunggu tau...


#Rindu Ayah
#Rindu Arwah Mak
#Rindu Adik Ha+ sekeluarga
#Rindu Adik We + sekeluarga
#Rindu Adik Je + sekeluarga
#Rindu Adik Yah + sekeluarga
#Rindu Adik Add
#Rindu Adik Din
#Rindu Adik Imie
#Rindu Anak-anaksedara Faris, Firas, Qisya, Haziq, Darwisy, Ammar, Syahmi
#Rindunyaaaaa...


No comments:

Post a Comment