Dalam usaha menyediakan tenaga
kerja yang berkualiti untuk mencapai kecemerlangan negara yang berterusan,
Perdana Menteri Malaysia kelima telah membangkitkan mengenai Konsep Modal Insan
dalam pembentangan Rancangan Malaysia KE 9 (RMK 9). Hasrat kerajaan adalah
tinggi dalam melahirkan generasi pelapis yang berkualiti dalam menerajui negara
ke arah kemajuan yang bakal dicapai terutamanya dalam menghadapi Wawasan 2020.
Apabila harapan kerajaan ini
difokuskan kepada generasi pelapis, sudah tentu mereka ini adalah golongan yang
sedang berada di universiti dan sekolah pada masa sekarang. Merekalah yang
bakal menerajui negara dalam segenap lapangan. Merekalah yang akan jadi
pemimpin, pengurus, penggerak pembangunan negara seterusnya merekalah yang akan
menjadi golongan yang akan berusaha memajukan negara di samping menikmati apa
juga kejayaan yang telah diusahakan oleh generasi terdahulu.
Dalam penulisan ini saya
tertarik untuk membincangkan peranan guru secara langsung dalam membentuk
generasi pewaris tampuk kepimpinan negara ini berteraskan konsep modal insan
yang digagaskan oleh kerajaan. Seperti mana yang kita telah maklum, adalah
menjadi tanggungjawab guru dalam menyediakan dan mempersiapkan generasi pelapis
ini dalam era revolusi informasi abad ke 21. Cabaran-cabaran yang dihadapi oleh
guru dalam pembentukan “knowledge
worker” dalam era kepesatan teknologi ini sangat luas sehingga tak terdaya
untuk dikawal oleh guru-guru, walaupun dalam sekolah.
Jika kita lihat fenomena yang
berlaku dalam masyarakat Malaysia kini, guru-guru sering dipersalahkan jika
anak-anak tidak mencapai kecemerlangan. Ini bermaksud masyarakat telah
memandang rendah terhadap profesionalisme perguruan di Malaysia sekarang,
berbanding pada zaman dahulu. Orang ramai semakin kerap mempersoalkan kualiti
pendidikan di sekolah, seolah-olah tidak lagi menaruh keyakinan kepada
kewibawaan sekolah dalam hal ehwal mendidik, terutamanya apabila mendapati
kelakuan murid lepasan sekolah tidak seperti yang diharapkan oleh masyarakat
dan negara. Kecemerlangan pada sijil peperiksaan mereka secara realitinya tidak
memperlihatkan kematangan berfikir, kepetahan berkomunikasi, ketokohan sebagai
pemimpin, kemurnian tingkah laku, keupayaan mencipta dan menyumbang kepada
kemajuan negara-bangsa dan global.
Jika kita kaji, banyak aspek
ditekankan oleh pihak pentadbiran sekolah dalam rangka melahirkan pelajar yang
berkualiti dari sudut akademik terutamanya aspek pembangunan fizikal di
sekolah. Pihak pentadbiran menuntut bangunan yang selesa, komputer yang cukup,
makmal komputer yang lengkap, makmal Sains yang banyak sudah cukup untuk
membuktikan komitmen pihak sekolah untuk melahirkan insan yang cemerlang di
bidang pelajaran. Tetapi, pada masa yang sama mereka mengabaikan mengenai aspek
pembentukan akhlak pelajar di sekolah menyebabkan selepas sekolah bukan
Universiti yang dijejaki oleh para peljar ini, tetapi Penjara dan Pusat Serenti
yang menanti.
Walaupun dalam usaha
melahirkan sebuah negara yang maju, kebanyakan perbincangan lebih dominan
memperdebatkan hal-hal fizikal, namun aspek pembentukan akhlak amat perlu
dititikberatkan terutamanya bermula di peringkat persekolahan. Mengambil contoh
fenomena terkini yang berlaku dalam sistem pendidikan sebuah negara maju iaitu
Amerika Syarikat menunjukkan bilangan murid-murid yang belajar di rumah “homeschooling” semakin meningkat dari
setahun ke setahun sebagai manifestasi ketidakpercayaan ibubapa dan orang awam
terhadap kualiti dan prestasi pendidikan yang ditunjukkan oleh sekolah-sekolah
awam. Perkara ini berpunca akibat kebimbangan ibubapa terhadap sistem
persekolahan yang boleh menjejaskan aspek fizikal, mental dan spritual
anak-anak mereka. Tidakkah anda semua terfikir bahawa Malaysia juga akan
mengalami kedaaan yang sama apabila mencapai taraf negara maju nanti?
Oleh itu, guru seharusnya
memahami akan peranan mereka sepenuhnya dalam menjayakan modal insan ini.
Segalanya perlu bermula dari diri guru tersebut. Menjadi seorang guru yang
cemerlang bukan sahaja dinilai dari aspek luaran semata-mata, tetapi yang lebih
penting adalah keperkasaan dari aspek profesionalismenya, prinsipnya, keutuhan
peribadinya, kecekapan dan ketrampilan mental dan intelektualnya, kestabilan
emosi dan spiritualnya seta kebijaksanaan kepimpinannya. Usaha-usaha ini penting
dalam menyiapkan diri mereka sebagai role-model utama terhadap generasi bakal
peneraju kemajuan negara suatu hari nanti.
No comments:
Post a Comment