Pengenalan Image Map

Followers

Sunday, October 27, 2013

Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 (PIPP 2006-2010)

TERAS PERTAMA: MEMBINA NEGARA BANGSA
KPM berhasrat untuk membangunkan warganegara dari awal persekolahan dengan ciri-ciri glokal, patriotik, cinta akan negara , serta menyanjung dan menjunjung warisan budaya dan kesenian bangsa. Hasrat Membina Negara Bangsa ini akan dicapai dengan memperkasakan Bahasa Melayu, meningkatkan disiplin pelajar, menggiatkan Rancangan Intergrasi Murid untuk Perpaduan (RIMUP), serta menggiatkan aktiviti kokurikulum, dan sukan bagi membina jati diri serta menerapkan budi bahasa dan adab dalam kalangan pelajar.

TERAS KEDUA: MEMBANGUNKAN MODAL INSAN


Dalam usaha untuk membangunkan modal insan, KPM akan memberikan tumpuan kepada sistem nilai, aspek disiplin, sahsiah, akhlak dan jati diri pelajar. Teras ini juga berhasrat melahirkan pelajar yang kompeten dalam Sains dan Teknologi, inovatif dan kreatif serta kebolehpasaran. KPM akan menyediakan sistem pentaksiran dan penilaian holistik, membina disiplin pelajar serta memberikan penekanan kepada kebersihan, kesihatan dan keselamatan.

TERAS KETIGA: MEMPERKASAKAN SEKOLAH KEBANGSAAN

 
KPM akan memperkasakan sekolah kebangsaan (rendah dan menengah) supaya sekolah-sekolah tersebut menjadi sekolah pilihan utama masyarakat. Sehubungan dengan itu, sekolah kebangsaan akan dilengkapi kemudahan asas pendidikan yang mencukupi dan berkualiti , bekalan elektrik dan air bersih, serta kemudahan ICT. Sekolah juga akan dibekalkan guru terlatih yang mencukupi mengikut opsyen serta bilangan staf sokongan mengikut keperluan.

TERAS KEEMPAT: MERAPATKAN JURANG PENDIDIKAN


Penekanan dalam merapatkan jurang pendidikan antara lokasi, jenis sekolah, kaum, jantina, tahap sosioekonomi, dan tahap keupayaan pelajar adalah untuk mengurangkan perbezaan dari segi penyediaan kemudahan fizikal dan bukan fizikal, prestasi dan pencapaian pelajar, serta keciciran. Justeru, KPM akan membangunkan infrastruktur dan kemudahan pendidikan khususnya di luar bandar Sabah dan Sarawak, dan memastikan semua sekolah mempunyai prasarana mengikut standard minimum. KPM juga akan memperbanyak bantuan kepada pelajar miskin, berkeperluan khas dan kumpulan minoriti, mengurangkan jurang digital dan menempatkan guru terlatih yang mencukupi mengikut opsyen di kawasan luar bandar dan pedalaman.

TERAS KELIMA: MEMARTABATKAN PROFESION KEGURUAN


Usaha memartabatkan profesion keguruan adalah untuk memastikan profesion ini dihormati dan dipandang tinggi sesuai dengan amanah yang dipertanggungjawabkan dalam pembinaan generasi masa depan. KPM menaik taraf maktab perguruan kepada institut pendidikan guru untuk meningkatkan kelayakan guru ke peringkat ijazah. KPM juga akan menambah baik sistem pemilihan calon guru, perjawatan, penempatan dan kebajikan guru.

TERAS KEENAM: MELONJAKKAN KECEMERLANGAN INSTITUSI PENDIDIKAN

Usaha melonjakkan kecemerlangan pendidikan adalah dengan membentuk kluster kecemerlangan sekolah berasaskan akademik, kokurikulum, dan sukan atau bidang-bidang khusus (niche areas). Sekolah-sekolah terpilih dalam kluster ini akan dirangkaikan dengan institusi ternama tempatan dan luar negara menawarkan pelbagai peperiksaan peringkat antarabangsa seperti International Baccalaureate dan menjadi sekolah contoh. Sekolah-sekolah yang dikenal pasti daripada kluster ini akan dijadikan penanda aras dan showcase di peringkat antarabangsa selaras dengan usaha membangunkan sistem pendidikan berkualiti dan bertaraf dunia.

No comments:

Post a Comment