Adalah menjadi
aspirasi KPM untuk memastikan setiap murid mencapai potensi yang ada pada diri
mereka sepenuhnya. Oleh yang demikian setiap pemimpin di sekolah, guru, ibu
bapa dan masyarakat mempunyai peranan penting dalam memastikan generasi muda
ini mencapai aspirasi yang diharapkan.
Dalam PPPM, Falsafah
Pendidikan Kebangsaan yang menekankan pembangunan murid secara menyeluruh dan
seimbang telah diterjemahkan kepada enam elemen, iaitu penekanan kepada elemen
Pengetahuan dan Kemahiran; membangunkan Pemikiran Kritis,
Kreatif dan Inovatif; Kemahiran Memimpin; Kemahiran Dalam Dwibahasa
(Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris); Sahsiah dan Nilai serta semangat
Identiti Nasional yang kuat.
Setiap elemen ini turut memberi penekanan
kepada usaha bagi membolehkan semua murid memberi sumbangan bermakna terhadap
institusi keluarga, masyarakat dan negara.
1. Pengetahuan
Pada peringkat yang
paling asas, adalah menjadi tanggungjawab sekolah untuk memastikan setiap murid
mempunyai keupayaan literasi dan numerasi. Perkara ini amatlah penting kerana
murid perlu mempunyai kemahiran hidup yang asas serta bagi membolehkan mereka
berfungsi secara berkesan dalam masyarakat. Keupayaan dalam literasi dan
numerasi juga membolehkan muird memupuk nili diri untuk kesejahteraan diri,
masyarakat dan negara.
Murid-murid juga
perlu dipastikan menguasai mata pelajaran teras seperti Bahasa Malaysia, Bahasa
Inggeris, Matematik, Sains dan Sejarah. Murid-murid juga perlu digalakkan untuk
menguasi bidang seni, muzik dan sukan supaya kemahiran dalam bidang ini
membolehkan mereka mengaplikasikan dalam kehidupan.
2. Kemampuan Memimpin
Sekolah adalah medan
yang terbaik untuk memupuk kepimpinan dan kemahiran bekerja secara berpasukan
secara berkesan dalam kalangan murid-murid selaku pewaris kepimpinan negara.
Oleh yang demikian pihak sekolah seharusnya peka terhadap keperluan murid untuk
membangunkan potensi dan bakat kepimpinan yang ada pada diri mereka. Dalam konteks
ini kepimpinan yang perlu dibangunkan melibatkan empat unsur iaitu;
Keusahawanan;
mengambil inisiatif untuk mewujudkan dan membangunkan penyelesaian diri,
sanggup membuat pelaburuan dari sumber sendiri.
Berdaya Tahan;
membangunkan cara berfikir yang konstruktif serta mampu menghadapi rintangan.
Kecerdasan Emosi;
berupaya memahami dan bekerja secara berkesan dengan orang lain serta mampu
mempengaruhi mereka secara positif.
Keterampilan
Komunikasi; berupaya memberikan pendapat dan hasrat secara lisan dan bertulis
dengan jelas.
Sekolah perlu
memastikan persekitarnnya dan iklimnya menyokong kepada pembangunan
keempat-empat unsur di atas sama ada dalam aktiviti di bilik darjah, mahu pun
di luar bilik darjah seperti kegiatan sukan dan kokurikulum.
3. Kemahiran
Dwibahasa
Setiap murid perlu
mengusai bahasa Malaysia sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa Inggeris sebagai
bahasa kedua dan bahasa komunikasi antarabangsa. Murid- murid juga diberi
peluang dan galakkan untuk menguasai bahasa tambahanseperti bahasa Mandarin,
bahasa Tamil, bahasa Arab serta bahasa ibunda lain seperti bahasa Iban dan
Kadazan-Dusun.
Penguasaan kemahiran
berbahasa ini amatlah penting bagi membolehkan murid-murid bersosialisasi
merentas sempadan budaya dan etnik, yang seterusnya menyubnag kepada pemupukan
kerjasama dan komunikasi pada peringkat global.
4. Etika dan
Kerohanian
Pihak sekolah perlu
berperanan dalam memastikan setiap murid mempunyai sifat berani menghadapi
cabaran masa hadapan, menyelesaikan konflik secara aman serta membuat keputusan
yang wajar dalam situasi kritikal, dan mempunyai keberanian melakukan apa yang
betul.
Sekolah perlu
berusaha untuk mewujudkan nilai bersama yang kukuh berteraskan kepada satu set
prinsip, iaitu; Kerohanian;
memastikan murid mempunyai pegangan agama yang kuat dan mengamalkannya sebagai
asas hidup, serta mempunyai asas moral yang tinggi.
Integriti; memastikan
murid dibimbing agar mempunyai keberanian, disiplin dan semangat untuk
melakukan perkara yang betul.
Tanggungjawab Sivik;
murid dibimbing ke arah sikap yang positif dan bertindak
untuk kebaikan negara,
mengambil berat terhadap orang lain dan alam sekitar.
5. Identiti Nasional
Aspirasi kelima
terhadap murid dalam PPPM adalah berkaitan usaha membina identiti nasional
dalam kalangan murid-murid. Aspirasi ini antara lain adalah untuk melahirkan
murid yang mempunyai perasaan tidak berbelah bahagi tentang identiti nasional,
berpegang teguh kepada prinsip Rukunegara dan sentiasa mengutamakan perpaduan.
No comments:
Post a Comment