1.0 PENGENALAN
Perkembangan
tamadun Melayu diasaskan oleh kemunculan dan perkembangan kerajaan dan
kesultanan negeri-negeri Melayu yang dilihat telah menjadi akar umbi kepada
pembentukan negara Malaysia. Kewujudan beberapa aspek dalam pentadbiran dan
pemerintan kesultanan Melayu dahulu seperti aspek perundangan, pentadbiran,
institusi sosial dan ekonomi menjadi bukti bahawa pembentukan negara kita telah
berlaku sejak berates-ratus tahun lebih awal.
Kesultanan Melayu Melaka mempunyai
kedudukan yang istimewa dalam sejarah Malaysia khasnya dan di Kepulauan alam
Melayu amnya. Kewujudan Melaka di alam Melayu telah membawa banyak perubahan
terhadap Tanah Melayu dan juga rantau Asia Tenggara. Melaka merupakan kerajaan
yang memulakan sebuah empayar Melayu yang agung sejak bertahun-tahun lamanya
dan di sini juga wujudnya kedaulatan Raja-Raja Melayu yang memegang tampuk
pemerintahan negara pada hari ini.
2.0 PEMBUKAAN MELAKA
Kesultanan Melayu Melaka merupakan
sebuah kseultanan Melayu yang tertua dalam sejarag Malaysia. Kesultanan Melayu
Melaka mencapai zaman kegemilangannya pada abad ke-15. Empayarnya meliputi
keseluruhan Semenanjung Tanah Melayu dan sebahagian besar Timur Sumatera dan
Kepulauan Riau Lingga. Sebelum itu, kepulauan Asia Tenggara telah menyaksikan
kemunculan beberapa buah kerajaan agung sebelum Melaka seperti Funan, Srivijaya
dan Majapahit. Kesultanan Melayu Melaka merupakan warisan kerajaan Srivijaya
yang berpust di Palembang.
Kita didedahkan
dengan pelbagai teori dalam perbincangan mengenai tarikh pembukaan Melaka dan
pengasasnya. Beberapa masalah dihadapi untuk mengungkap kembali sejarah
pembukaan Melaka kerana kekurangan sumber-sumber sejarah. Menurut Rahmat bin
Saripan (1983) menyatakan bahawa sememangnya tidak dinafikan bahawa sejarah
awal negeri Melaka diselimuti oleh kekaburan dan penulisan mengenainya
menghadapi banyak masalah kerana kekurangan sumber bertulis yang sah.
Beberapa orang
pakar sejarah mendakwa bahawa Melaka dibuka pada abad ke-13. Namun begitu
pendapat ini disangkal apabila kewujudan Melaka tidak pernah diceritakan oleh Marco Polo yang melalui kawasan Selat Melaka
dalam perjalanan pulang dari negeri China pada tahun 1292. Begitu juga dengan
Ibn Battuta telah pergi ke China dalam tahun 1345 tetapi beliau tidak pernah menyebut
mengenai Melaka.
Seorang
penulis Portugis iaitu Tome Pires yang pernah tinggal di Melaka selama
kira-kira tiga tahun dari tahun 1512 hingga 1515 selepas kekalahan Melaka
kepada Portugis, menggambarkan bahawa Melaka telah dibuka kira-kira satu kurun sebelum
kekalahan Melaka kepada Portugis pada 24 Ogos 1511. (Zainal Abidin bin Abdul
Wahid et.al, 1992)
Tome
Pires menceritakan bahawa Melaka dibuka oleh seorang putera raja yang berasal
dari Palembang iaitu Parameswara. Beliau merupakan anak raja dari Palembang berketurunan
Dinasti Sailendra yang telah terlibat dalam peperangan merebut kuasa.
Parameswara tidak mahu tunduk kepada kuasa Majapahit. Hal ini menimbulkan kemarahan
Majapahit lalu menyerang Palembang. Akibat mengalami kegagalan dalam peperangan
itu, Parameswara terpaksa melarikan diri dan berlindung di Temasik yang pada masa
itu berada di bawah Siam.
Parameswara
telah berkuasa sebagai pemerintah di Temasik selama lima tahun setelah membunuh
wakil Siam iaitu Temangi. Hal ini telah menyebabkan Parameswara diserang oleh
Kerajaan Ayuthya di Siam dan beliau telah melarikan diri ke Muar dan menetap di
situ selama enam tahun. Setelah mendapati Muar tidak sesuai untuk dijadikan
petempatan Parameswara telah berpindah ke
sebuah perkampungan nelayan yang diberi nama Melaka (Joginder Singh Jessy ,1975).
Parameswara
telah memilih nama Melaka yang diambil sempena nama sejenis pokok yang menjadi
tempat berehat Parameswara dan pengikutnya. Parameswara telah mengisytiharkan
dirinya sebagai raja Melaka menggunakan gelaran Raja Iskandar. Kemudian bermula
dari situlah Melaka terus berkembang dan muncul sebagai sebuah pelabuhan dan
pusat persinggahan pedagang-pedagang China, India dan Arab serta bermulanya
kesultanan Melayu dan zaman keagungn empayar Melaka.
Menurut
Muhd. Yusuf Ibrahim (1982) menyatakan bahawa parameswara sampai ke Melaka
menjelang tahun 1400 Masihi, beliau telah diterima menjadi raja di situ.
Mungkin ada dua sebab terpenting mengapa Parameswara memutuskan untuk terus
menginap di Melaka. Pertama ialah kerana kawasan itu adalah baik dari segi
strategi pertahanan khasnya dari Siam. Kedua ialah kerana Orang Laut di Melaka
pada masa itu belum lagi mempunyai seprang raja.
3.0 PERKEMBANGAN POLITIK
Parameswara
sebagai pemerintah kerajaan Melaka pada ketika itu telah berjaya mewujudkan
satu bentuk sistem pentadbiran yang teratur untuk menjamin kelancaran
pentadbiran dan pemerintahan kerajaannya. Pada peringkat awal, sistem ini
diasaskan dari sistem pentadbiran kerajaan Srivijaya. Sistem pentadbiran
kerajaan yang dibentuk ini melambangkan kecekapan pemerintah Melaka dan
merupakan faktor utama kepada perkembangan kerajaan yang semakin hari semakin
unggul.
3.1
Kecekapan Pemerintah Melaka
Perkembangan dalam
aspek politik dapat dilihat berdasarkan kepada kecekapan pemerintah Melaka mewujudkan
beberapa jawatan pembesar untuk membantu melancarkan pentadbiran Melaka pada
ketika itu. Dengan memahami sistem pemerintahan awal di Melaka, ia dapat
menggambarkan bentuk sistem pemerintahan pada hari ini yang masih diamalkan
dalam sistem beraja.
Kedudukan paling
tinggi dalam sistem pemerintahan awal di Melaka ialah Raja atau Yang
di-Pertuan. Namun begitu, gelaran Sultan telah digunakan apabila pemerintah
kerajaan Melaka memeluk agama Islam.
Melaka telah dikenali sebagai sebuah kerajaan yang mempunyai sistem
pentadbiran yang paling tersusun pada kektika itu. Secara keseluruhannya sultan
melantik para pembesar yang berfungsi sebagai pentadbir, pelaksana
undang-undang dan peraturan, menghakimi perbicaraan, mengawal keselamatan,
mentadbir hal ehwal pelabuhan, merancang hubungan diplomatik dan melaksanakan
protokol dan adat istiadat istana.
(Hasnah Hussin dan
Mardiana Nordin, 2007).
Sistem Pembesar Empat
Lipatan digunakan dalam mentadbir pemerintahan di Melaka. Jawatan Bendahara
diwujudkan sebagai penasihat kepada raja dan bertanggungjawab sebagai Menteri
Utama, Ketua Turus Angkatan Perang, Ketua Hakim dan Pemangku Sultan semasa
ketiadaan Sultan di istana. Jawatan bendahara menyamai peranan Perdana Menteri
pada masa sekarang. Penghulu Bendahari pula diwujudkan sebagai bendahari kerajaan yang mengawal
perbendaharaan Negara. Antara tugas-tugas Penghulu Pemdahari ialah menjadi pemungut
hasil atau Ufti, Ketua segala Bendahari, Ketua Urusetia Istana dan juga Ketua
segala Syahbandar. Jawatan Temenggung pula berperanan sebagai pelaksana atau
ketua undang-undang, peraturan negeri dan keselamatan. Beliau ditugaskan untuk
menjadi Ketua Polis dan Penjara, Penguasa Bandar, Ketua Protokol Istana dan
Hakim di darat.
Selain itu, jawatan
Laksamana turut diwujudkan untuk melancarkan lagi sistem pentadbiran Melaka.
Jawatan ini masih baru berbanding dengan jawatan-jawatan lain pada ketika itu.
Laksamana merupakan pahlawan dalam peperangan terutamanya di laut dan mengetuai
semua pahlawan kerajaan. Beliau juga bertanggungjawab memikul pedang kerajaan
dalam upacara rasmi serta menjadi diplomat. Untuk menjamin kestabilan
politiknya, Melaka juga mempunyai angkatan laut yang sangat besar. Orang Laut
menjadi tenaga penting dalam angkatan laut Melaka. Keadaan politik di Melaka diperkukuhkan
lagi dengan adanya undang-undang. Melaka mempunyai Hukum Kanun Melaka dan
Undang-undang Laut Melaka.
3.2
Hubungan Luar Melaka
Melaka juga
menjalinkan hubungan luar dengan negara luar sejak di zaman pemerintahan
Parameswara lagi. Hubungan luar yang dijalinkan mempunyai beberapa sebab iaitu
kerajaan Melaka memerlukan perlindungan dan jaminan keselamatan dari
negara-negara kuat yang lain. Hal ini kerana perlindungan dan jaminan
keselamatan diperlukan kerana Melaka merupakan pusat perdagangan antarabangsa
yang selalu dikunjungi oleh pedagang-pedagang luar. Oleh itu, keadaan yang
selamat dan tenang diperlukan untuk menggalakkan lebih ramai pedagang datang
berniaga di Melaka. Kerajaan Melaka telah menetapkan dasar luar yang jelas dan
tegas untuk memastikan setiap kerajaan yang berhubung dengan Melaka mengetahui
akan kedudukan masing-masing apabila berada di Melaka. Hubungan yang erat ini
memberi impak positif terhadap Melaka kerana tidak diganggu lagi oleh Siam dan
Majapahit. Keadaan ini memberi kesempatan kepada Kesultanan Melayu Melaka
berkembang pesat sehingga menjadi sebuah pusat perdagangan yang maju bertaraf
dunia. (Haji Ishak bin
Saat, et.al. ,2009)
Parameswara telah
mengadakan hubungan persahabatan dengan kerajaan China dan Maharaja Yung Lo
yang memerintah kerajaan Ming telah mengitiraf Parameswara sebagai Raja Melaka
yang berdaulat. Hubungan Melaka dengan China semakin kuat terjalin dengan kedatangan
Laksamana Yin Ching pada tahun 1403 dan Laksamana Cheng Ho pada tahun 1409.
Hubungan yang erat ini membolehkan Melaka mendapatkan perlindungan daripada
ancaman Majapahit dan Siam. (Lisa Yip Shukye dan Jais bin Abdul Hamid, 2012).
Hubungann yang erat
ini turut membuka peluang kepada kerajaan China untuk memperluaskan kawasan
perdagangannya di Asia Tenggara. Kerajaan Melaka telah menghantar rombongan ke
Negara China demi menjaga hubungan persahabatan ini dengan sebaik-baiknya.
Hubungan luar Melaka dengan kerajaan China diteruskan walaupun setelah
kemangkatan Parameswara.
Melaka juga
menjalinkan hubungan diplomatik dengan Siam untuk kepentingan politik dan ekonominya.
Melalui hubungan dengan Siam, Melaka memperolehi barangan seperti beras, kayu
jati dan bahan makanan. Parameswara juga telah menghantar ufti tahunan ke Siam
bagi mengelakkan ancaman dan serangan Siam ke atas Melaka. (Malaysia Kita,
2009)
Selain itu, hubungan
antara Melaka dengan Pasai juga terjalin iaitu melalui perkahwinan antara
Sultan Megat Iskandar Syah (1414 hingga 1424) dengan Puteri Pasai. Hubungan
baik antara kedua kerajaan ini dimanfaatkan sebaik-baiknya sehingga turut
bertukar pandangan mengenai hal-hal yang berkaitan dengan hukum agama Islam.
4.0 PERKEMBANGAN SOSIAL
Perkembangan
sosial dalam masyarakat di zaman Kesultanan Melayu Melaka dapat dilihat melalui
struktur berbentuk piramid yang berpuncakkan kuasa pada sultan. Peranan rakyat
dalam struktur masyarakat Melayu tradisi lebih menjurus kepada pemberian taat
setia kepada golongan bangsawan. Peranan mereka adalah untuk dilindungi dan
dinaungi supaya keselamatan dan kehidupan mereka terjamin. Kepercayaan dan
agama serta adat juga boleh dilihat perkembangannya setelah kedatangan agama
Islam ke Tanah Melayu.
4.1
Status
Sosial Masyarakat
Masyarakat Melaka merupakan masyarakat
yang terdiri daripada beberapa golongan dan dikelaskan mengikut keturunan
masing-masing. Susun lapis
ini menggambarkan status sosial dan latar belakang orang tersebut.
Status sosial masyarakat
boleh berubah melalui ekonomi, perkahwinan dan menjelaskan hutang.
Terdapat
empat susun lapis masyarakat di Melaka iaitu golongan pertama
ialah golongan yang tertinggi sekali iaitu golongan raja yang terdiri daripada
raja dan kerabat baginda. Kedua ialah golongan bangsawan yang dikenali sebagai
orang kaya-kaya. Ketiga pula ialah golongan orang kebanyakkan atau orang-orang
awam dan keempat ialah golongan paling bawah ialah golongan hamba abdi. (Zainal
Abidin bin Abdul Wahid et.al, 1992)
4.2 Agama dan Kepercayaan
Melaka
mencatatkan satu transformasi yang agak besar dalam aspek agama dan
kepercayaan. Bermula dengan kepercayaan Hinddu dan Buddha yang dipengaruhi dari
kerajaan Majapahit dan Srivijaya, seterusnya diganti dengan agama Islam.
Kedatangan Islam ke Melaka pada zaman itu disambut baik oleh Sultan, pembesar
dan rakyat Melaka. Sultan adalah orang yang memainkan peranan penting dalam
perkembangan Islam di Melaka. Buktinya, baginda pernah menjemput ulama mengajar
agama Islam di Melaka.
Kedatangan agama
Islam ke Melaka telah membawa perubahan dalam kepercayaan masyarakat di Melaka.
Begitu juga dengan pemikiran, pentadbiran, perundangan dan nilai hidup
masyarakat sedikit sebanyak telah berubah dan berlandaskan agama Islam. Sebagai
contoh, konsep dewa raja telah diganti dengan konsep sultan. Rakyat biasa
menghormati sultan sebagai pemerintah dan mereka amat mentaati setiap perintah
sultan. Budaya saling taat-mentaati sultan ini diperkuatkan lagi dengan
kepercayaan kepada konsep daulat dan tulah. Berdasarkan konsep ini, raja
dikatakan berdaulat dan sesiapa yang ingkar serta tidak menghormati sultan akan
menerima tulah iaitu balasan kerana menderhaka kepada sultan. Secara
keseluruhannya, agama Islam menjadi asas kepada kehidupan masyarakat Melaka.
4.2
Amalan
Adat
Adat Temenggung
juga menjadi amalan rakyat Melaka pada zaman Kesultanan Melayu Melaka. Adat
Temenggung ini meliputi hal-hal jenayah, awam, kekeluargaan, hukum pelabuhan
dan undang-undang laut. Mengikut Adat Temenggung, sultan berkuasa penuh dalam
pentadbiran.
Selain itu, adat
resam yang dilakukan sedikit sebanyak telah menerima pengaruh dari agama Islam
iaitu terdapat beberapa adat yang dirasakan perlu disesuaikan dengan agama
Islam agar cara hidup masyarakatnya tidak terpesong dari landasan ajaran Islam.
Contohnya dari segi berpakaian di mana masyarakat Melaka pada ketika ini masih
berpakaian seperti biasa namun telah menitikberatkan pemakaian yang menutup
aurat sesuai dengan ajaran Islam.
5.0 PERKEMBANGAN EKONOMI
Melaka mempunyai
sistem ekonomi yang teratur berasaskan kegiatan perniagaan dan perdagangan. Masyarakat
Melayu Melaka pada ketika itu juga menjalankan kegiatan pertanian dan
penternakan untuk mendapatkan hasil bagi menampung kehidupan mereka selain
hasilnya dijadikan barang dagangan.
5.1
Empayar Perdagangan Terkenal
Perkembangan ekonomi
Melaka pada ketika itu terserlah apabila Melaka berjaya menjadi sebuah empayar
perdagangan yang terkenal. Melaka telah menjadi pusat perdagangan yang penting
kerana kedudukannya berada ditengah-tengah laluan perdagangan Timur dan Barat.
Keadaan ini memudahkan pedagang singgah sama ada untuk berdagang atau untuk
mendapatkan bekalan makanan dan minuman serta membaiki kapal.
Melaka juga
terlindung daripada tiupan angin monsun Timur Laut oleh Banjaran Titiwangsa,
dan daripada angin Monsun Barat Daya oleh Pulau Sumatera. Oleh itu
persekitarannya aman dan lautnya tenang kerana tiada gangguan ombak besar.
Lautnya yang dalam membolehkan kapal dagang berlabuh dengan selamat. Perairan
Selat Melaka yang sempit juga memudahkan kerajaan Melaka mengawal kapal yang
lalu di sekitarnya.
Pada zaman
kegemilangannya, kegiatan perniagaan dan perdagangan yang dijalankan bukan
hanya setakat di dalam negeri malah telah berkembang luas ke beberapa kerajaan
luar yang lain. Kerajaan-kerajaan luar telah mendapati Melaka sebuah tempat
yang sangat sesuai untuk berdagang. Sistem mata wang dan sistem pertukaran
barang diwujudkan serta dilaksanakan untuk melancarkan proses jual beli
barangan dagangan.
5.2
Kegiatan Perniagaan dan Perdagangan Orang Kiwi
Terdapat segolongan
rakyat Melaka yang digelar orang Kiwi. Mereka adalah golongan rakyat yang gemar
dan giat menjalankan aktiviti perniagaan dan perdagangan yang bukan hanya
tertumpu di sekitar Melaka sahaja, malah mereka telah pergi membawa barang
dagangan hingga ke India , China dan negeri-negeri di kepulauan Melayu yang
lain. Mereka mempunyai kapal untuk membawa banyak barang dagangan keluar
berdagang ke negeri lain. Terdapat juga antara mereka yang menyewa kapal untuk
pergi berdagang kerana tidak mempunyai kapal sendiri. Orang Kiwi dilihat
golongan rakyat yang telah berkembang dari segi kemahiran dan ilmu pengetahuan
berkenaan perniagaan dan perdagangan. Oleh itu tidak dapat dinafikan Orang Kiwi
sememangnya banyak member sumbangan kepada perkembangan dan kemajuan kerajaan Melaka terutamanya
dalam sektor ekonomi. (Zainal
Abidin bin Abdul Wahid et.al, 1992)
5.3
Kegiatan Pertanian dan Penternakan
Selain dari
menjalankan kegiatan perniagaan dan perdagangan, masyarakat di zaman Kesultanan
Melayu Melaka juga menjalankan kegiatan pertanian dan penternakan. Dari segi
kegiatan penternakan, mereka membela binatang ternakan seperti lembu, kambing,
ayam dan itik. Mereka kebanyakkannya menternak binatang ternakan ini di sekitar
kediaman masing-masing sahaja. Dari segi kegiatan pertanian pula, kebanyakkan
mereka menanam pokok buah-buahan seperti durian, langsat, pisang dan lain-lain
lagi. Selain itu, mereka juga menanam sayur-sayuran dan menjalankan aktiviti
bersawah padi. Kegiatan pertanian dan penternakan ini dijalankan untuk
mendapatkan bekalan makanan untuk menampung keperluan kehidpan seharian mereka.
Namun begitu, untuk menampung permintaan yang banyak, Melaka turut mengimport
sebahagian besar bahan makan utamanya iaitu beras dari negara jiran iaitu pulau
Jawa, Siam dan Burma.
6.0 MELAKA SEBAGAI PUSAT BAHASA DAN
SASTERA
Kegiatan perdagangan
yang semakin pesat di Melaka sehingga menjadikan Melaka sebagai pusat
perdagangan yang unggul di dunia. Keunggulan ini turut mendorong Melaka
menjadikan Melaka sebagai pusat perkembangan ilmu apabila Melaka telah menerima
kunjungan daripada masyarakat luar yang mempunyai pelbagai latar belakang
terutamanya mereka yang berilmu pengetahuan yang tinggi.
6.1
Pusat Perkembangan Bahasa dan Sastera
Kedatangan
pedagang-pedagang asing seperti pedagang Arab bukan hanya membawa barang-barang
yang hendak diniagakan malah mereka juga membawa pelbagai jenis bahan kesusasteraan
mereka ke Melaka. Bahan-bahan kesusasteraan ini kemudian diterjemahkan untuk
memudahkan penggunaannya dalam kalangan orang tempatan. Selain itu, bahan-bahan
sastera tempatan seperti hikayat Melayu iaitu Hikayat Hang Tuah dan Hikayat
Bayan Budiman yang banyak mengandungi unsur-unsur pengajaran serta dijadikan
bahan perantara untuk penyebaran agama Islam.
6.2 Istana sebagai Pusat
Kegiatan Ilmu
Pada zaman Kesultanan
Melayu Melaka, istana telah dijadikan sebagai pusat perkembangan ilmu dan
tempat golongan cerdik pandai seperti ulama-ulama dan pengarang-pengarang karya
dikumpulkan. Istana menjadi tempat untuk mengadakan majlis perbincangan dan
perdebatan antara para alim ulama berkenaan hal ehwal agama Islam. Pada zaman
Kesultanan Melayu Melaka, masyarakat tempatan juga digalakkan mengembangkan
ilmu pengetahuan. Mereka digalakkan menuntut ilmu di rumah-rumah ulama, masjid
dan surau. Manakala istana pula dijadikan pusat pendidikan ilmu formal untuk
golongan bangsawan. Istana juga berperanan sebagai tempat penyimpanan buku-buku
yang ditulis oleh karyawan tempatan.
6.2
Bahasa Melayu sebagai Lingua Franca
Kedatangan agama
Islam ke Melaka sedikit sebanyak telah mendorong bahasa Melayu sebagai bahasa
ilmu pengetahuan, bahasa persuratan dan bahasa perantaraan dalam kegiatan
dakwah. Bahasa Melayu dianggap sebagai Lingua Franca kerana digunakan oleh
masyarakat sekitar rumpun ini dan sekali gus digunakan secara meluas oleh
pedagang di pelabuhan Melaka kerana bahasa Melayu mampu bersaing dengan
bahasa-bahasa lain di dunia. Pedagang-pedagang asing juga tidak menghadapi
masalah komunikasi dengan pegawai Melaka kerana mereka boleh bertutur dalam
bahasa Melayu. Bahasa Melayu juga digunakan di negeri-negeri Melayu lain yang
berhampiran Melaka atau tanah jajahan Melaka. Selain itu, bahasa Melayu juga
digunakan dalam hubungan sosial, pentadbiran, ekonomi, agama dan pendidikan.
7.0 MELAKA SEBAGAI PUSAT PERDAGANGAN
Melaka pada
awalnya hanyalah sebuah perkampungan nelayan sahaja tetapi telah berubah
menjadi sebuah pusat perdagangan entrepot yang terkenal di gugusan Kepulauan
Melayu. Kegiatan perdagangan bukanlah perkara baru bagi penduduk Melayu di
Melaka. Kegiatan perdagangan merupakan warisan dan penerusan tradisi kegiatan
ekonomi orang peribumi yang telah berjalan sejak dari zaman awal Kerajaan
Melayu Langkasuka dan Sriwijaya dari abad ke-7 hingga abad ke-13 lagi.
(Muhammad Yusoff Hashim, 1990)
7.1
Kedudukan
Strategik
Keagungan
kerajaan Melaka pada abad ke-15 dan awal abad ke-16 adalah disebabkan oleh
kegiatan perdagangannya. Melaka terkenal sebagai pusat perdagangan kerana mempunyai
kelebihan dan keistimewaan dari segi kedudukan geografi yang strategik.
Kedudukan Selat Melaka sebagai kawasan lalulintas antara Timur dan Barat. Selat Melaka amat penting kerana selat ini merupakan sebahagian daripada
ikatan hubungan maritime antarabangsa yang menghubungkan dunia Timur dan Barat.
Kepentingannya sebagai jalan air dan laluan perdagangan di antara China dan
India serta wilayah sekitarnya memang telah diakui sejak zaman berzaman lagi.
(Nordin Husin, 2008)
Pedagang-pedagang
asing yang berulang alik di antara India (Barat) dan China (Timur) singgah di
Melaka untuk berdagang dan dalam masa
yang sama mereka juga turut mendapat bekalan makanan dan air serta membaiki
kapal jika ada kerosakan yang dialami sebelum meneruska perjalan ke destinasi
seterusnya.
Pelabuhan Melaka juga
terlindung daripada tiupan angin Monsun Timur Laut oleh Banjaran Titiwangsa dan
angin Monsun Barat Daya oleh Pulau Sumatera. Oleh itu, pedagang-pedagang yang
datang berdagang ini akan menunggu pertukaran angin Monsun untuk pulang dan
datang ke Melaka Angin Monsun Timur laut yang bertiup dalam bulan November
hingga Mac membawa pedagang China ke Melaka dan pada masa sama akan membawa
pedagang Asia Barat dan India belayar pulang dari Melaka. Angin Monsun Barat
Daya yang bertiup dalam bulan Mei hingga September pula akan membantu pedagang
Asia Barat dan India ke Melaka dan pada masa yang sama membawa pedagang China
belayar pulang dari Melaka.
Pada mulanya
Melaka hanya menjadi pelabuhan transit bagi kapal-kapal yang berulang alik
melalui Selat Melaka. Namun begitu, lama kelamaan Melaka telah menjadi pusat
perdagangan entrepot apabila kegiatan perdagangan semakin berkembang dan dalam
masa yang sama turut menjadi tempat pengumpulan, penyaluran dan pertukaran
barang-barang dagangan antara pedagang-pedagang yang datang berdagang atau
pedagang yang singgah di pelabuhan Melaka semasa melalui Selat Melaka.
7.2
Jentera Pentadbiran yang Teratur
Terdapat beberapa
faktor lain yang turut membantu memajukan Melaka sehingga mampun menarik minat
kedatangan pedagang luar untuk singgah dah berdagang di Melaka. Antaranya ialah
kerajaan Melaka mempunyai jentera pentadbiran yang teratur untuk membantu mentadbir
urusan-urusan di pelabuhan dan kegiatan perdagangan. Pada waktu itu juga Hukum
Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka telah digubal oleh kerajaan Melayu
Melaka untuk memastikan kegiatan perdagangan berjalan dengan lancar dan adil.
Selain itu, undang-undang ini digubal untuk menjamin kestabilan serta keamanan
negeri terpelihara dari ancaman-ancaman luar.
Jawatan Syahbandar diwujudkan
dan dilantik oleh sultan untuk menguruskan pentadbiran di pelabuhan agar
kegiatan perdagangan berjalan lancar. Syahbandar berperanan menguruskan pasar
dan gudang, memeriksa alat timbang dan mata wang, menjadi hakim di pelabuhan,
menguatkuasakan peraturan keluar masuk kapal, menguruskan cukai, menjaga
kebajikan dan keselamatan para pedagang.
Parameswara juga
telah menubuhkan sebuah angkatan laut yang terdiri daripada Orang Laut (Orang
Selat) yang berfungsi untuk mengawal keselamatan para pedagang yang singgah di
Melaka. Orang Laut dilantik menjadi tentera untuk mengawal laluan perdagangan
di Selat Melaka daripada ancaman lanun. Orang Laut mengetahui selok belok ilmu
kelautan khususnya di sepanjang perairan Selat Melaka. Sikap Orang Laut yang
mempunyai ketaatan dan kesetiaan yang utuh kepada sultan dan kerajaan dilihat
telah member banyak sumbangan kepada keamanan dan keselamatan perdagangan
Melaka.
7.3
Kemudahan
dan Kelengkapan
Pelbagai kemudahan dan kelengkapan disediakan oleh pemerintah di
pelabuhan Melaka untuk menarik pedagang-pedagang asing singgah di pelabuhan
Melaka. Antara kemudahan-kemudahan yang disediakan ialah kemudahan membaiki
kapal, menyediakan rumah persinggahan dan gudang untuk menyimpan barang,
bekalan air bersih dan makanan serta wujud sistem sukatan dan timbangan yang
adil. Pedagang juga mudah mendapatkan bekalan makanan dan air sebelum memulakan
pelayaran semasa menunggu pertukaran angin Monsun. Keselamatan
pedagang-pedagang yang singgah dan berdagang di Melaka juga terjaga. Angkatan
laut yang terdiri daripada Orang Laut juga dibentuk untuk melindungi pedagang
daripada serangan lanun.
7.4
Penggunaan Sistem Mata Wang
Kemajuan sistem
kewangan juga membantu menjadikan Melaka sebagai kawasan perdagangan yang
terkenal. Pada ketika itu, masyarakat Melaka yang mementingkan kegiatan
perdagangan memerlukan satu sistem yang rapi bagi menilai barang dagangan. Oleh
itu, sistem mata wang diperkenalkan dan diamalkan. Kebanyakan urus niaga di
Melaka dijalankan melalui sistem pertukaran barang dan penggunaan mata wang.
Wang logam digunakan dalam urus niaga di Melaka. Wang ini diperbuat daripada bijih
timah yang dianggap mempunyai nilai yang sangat tinggi.
7.5
Bahasa Melayu sebagai Bahasa Perantaraan
Bahasa perdagangan
yang digunakan di Melaka ketika itu ialah Bahasa Melayu. Salah satu faktor
kedatangan para pedagang berminat datang ke Melaka kerana mereka mudah
berurusan dengan pegawai-pegawai kerajaan dan pedagang-pedagang di Melaka
dengan menggunakan bahasa Melayu. Walaupun terdapat pelbagai bahasa yang wujud
di Melaka pada ketika itu tetapi bahasa Melayu tetap dipilih menjadi bahasa
perantaraan utama dalam kalangan pedagang-pedagang. Hal ini kerana bahasa
Melayu mudah difahami dan telah menjadi bahasa utama masyarakat di rantau
sekitarnya.
7.6
Sistem Cukai yang Berpatutan
Melaka juga
mengenakan cukai ke atas barang dagangan dan juga harta yang dijual. Barang
dagangan yang dibawa masuk melalui pelabuhan Melaka dikenakan kadar bayaran cukai
yang tertentu. Kapal dagangan yang datang dari Barat dikehendaki membayar cukai
sebanyak yang telah ditetapkan daripada jumlah nilai barang dagangan mereka. Contohnya,
kapal dagang dari Barat seperti Tanah Arab dan India dikehendaki membayar cukai
sebanyak enam peratus daripada jumlah nilai barang dagangan mereka. Pedagang
dari Timur seperti China, tidaklah perlu membayar cukai ke atas barang dagangan
mereka tetapi mereka perlu memberikan persembahan kepada sultan. Nilai
persembahan itu adalah bergantung kepada tafsiran yang dilakukan oleh pegawai
ke atas barang dagangan mereka. Manakala pedagang yang tinggal tetap di Melaka
juga dikenakan cukai iaitu sebanyak tiga peratus sahaja.
Cukai juga dikenakan
ke atas harta yang dijual. Contohnya seseorang yang menjualkan tanah miliknya
hendaklah membayar sedikit cukai kepada pihak kerajaan. Hasil kutipan cukai
digunakan untuk menampung kos pembiayaan untuk aktiviti pertahan empayar
Melaka. Selain itu, hasil kutipan cukai yang dianggap menjadi pendapatan kepada
kerajaan Melaka yang akan digunakan untuk meluaskan dan memajukan kegiatan
ekonomi kerajaan.
8.0 PERKEMBANGAN ISLAM DI MELAKA
Agama Islam mula
berkembang di alam Melayu dalam abad ke 13 Masihi. Menjelang abad ke 15 Masihi,
agama Islam berjaya meluaskan pengaruhnya hampir ke seluruh alam Melayu dan
menamatkan pengaruh agama Hindu dan Buddha yang menguasai daerah tersebut sejak
abad ke 15 Masihi.
8.1
Teori
Kedatangan Agama Islam di Asia Tenggara
Terdapat tiga
teori kedatangan agama Islam di Tanah melayu atau Asia Tenggara iaitu
kedatangan Islam dari Arab, India dan China. Teori-teori ini telah dikemukakan
oleh sejarawan-sejarana seperti Syed Muhammad Nuqaib al-Attas, HAMKA, Snouck
Hugronje, Thomas Arnold dan sebagainya.
Teori pertama
menyatakan bahawa kedatangan agama Islam ke Tanah Melayu atau gugusan Kepulauan
Melayu adalah dari Tanah Arab. Teori ini dikemukan oleh John Crawford yang
turut menyatakan bahawa agama Islam berkembang ke Asia Tenggara melalui
kegiatan perdagangan yang dijalankan oleh pedagang-pedagang dari Arab. Sememangnya
hubungan perdagangan telah terjalin antara Tanah Melayu dengan Tanah Arab sejak
agama Islam belum sampai ke Tanah Melayu lagi. Pedagang-pedagang Arab yang
berdagang ke China telah singgah di pelabuhan utama di Asia Tenggara seperti
pelabuhan di Selat Melaka sebelu meneruskan perjalanan mereka ke destinasi yang
sebenar. Mereka akan singgah dan tinggal selama beberapa bulan di sekitar
tempat persinggahan itu untuk menunggu perubahan angin monsun. Masa yang
terluang ketika berada disini digunakan oleh pedagang-pedagang Arab ini untuk
berinteraksi dengan penduduk tempatan.
Profesor Syed Muhammad Naquib al-attas bersetuju dengan pendapat bahawa
agama Islam yang tersebar di Asia Tenggara adalah datang dari Tanah Arab. Hal ini
dibuktikan dengan kwujudan persamaan antara bahan penulisan dan kesusasteraan
di Asia Tenggara ada mempunyai persamaan. Selain itu, terdapat beberapa karya
tempatan seperti Hikayat Raja-Raja Pasai yang menceritakan kisah pengislaman
raja di Asia Tenggara dilakukan oleh syeikh yang didatangkani dari Tanah Arab.
Teori kedua pula
menyatakan bahawa agama Islam disebarkan ke Asia Tenggara dari India melalui
pedagang-pedagang Islam dari India. Teori ini dinyatakan oleh Snouck Hurgronje
iaitu sejarawan Belanda. Beliau berpendapat bahawa hubungan perdagangan yang
wujud antara India dengan Asia Tenggara sudah lama dan membolehkan
pedagang-pedagang Islam dari India menyebarkan agama Islam di gugusan Kepulauan
Melayu ini. Selain itu, hal ini juga dapat dibuktikan dengan terdapatnya
cicir-ciri buatan India pada beberapa batu nisan yang dijumpai di Jawa dan
Pasai.
Teori ketiga
pula menyatakan bahawa kedatangn agama Islam ke Asia Tenggara dibawa menerusi
China. Pendapat ini dikemukan oleh Emanuel Gadinho Eredia. Beliau berpendapat
bahawa Canton di China telah menjadi pusat perniagaan terkenal dalam kalangan
peniaga Arab yang beragama Islam. Oleh itu, perhubungan yang erat ini
membolehkan agama Islam berkembang di China terutamanya dalam kalangan peniaga
China dan seterusnya apabila peniaga China ini datang berniaga ke Asia
Tenggara, secara tidak langsung mereka turut menyebarkan agama Islam di Asia
Tenggara.
Berdasarkan
ketiga-tiga teori ini dapatlah disimpulkan bahawa kedatangan agama Islam di
rantau Asia Tenggara adalah dibawa oleh pedagang-pedagang Islam yang secara tidak langsung menyebarkan
agama Islam semasa mereka datang berdagang sini atau semasa mereka singgah buat
sementara waktu di pelabuhan Selat Melaka untuk menunggu perubahan angin monsun
sebelum meneruskan perjalanan ke tempat yang dituju.
8.2
Perkembangan
Agama Islam di Melaka
Agama Islam
telah berkembang pesat di Melaka pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah
(1445-1459) dan baginda telah menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi di Melaka.
Agama islam dapat dikembangkan dengan cepat di Melaka disebabkan oleh peranan
raja Melaka yang menyambut baik kedatangan Islam. Raja turut menganuti agama
Islam dan diikuti oleh ahli keluarga dan para pembesarnya. Sultan Muzaffar Shah
juga turut mewujudkan beberapa institusi pendidikan agama di Masjid, surau dan
madrasah.
Penyebaran agama
Islam bukan hanya di Melaka malah turut tersebar sehingga ke seluruh tanah
jajahan takluk Melaka. Pelbagai cara telah digunakan untuk menyebarkan agama
Islam. Antaranya seperti melalui kegiatan perdagangan apabila ramai
pedagang-pedagang Arab yang beragama Islam datang berdagang dan berkahwin
dengan wanita tempatan di Melaka.
Antara perkara
yang telah dilaksanakan berdasarkan agama Islam ialah pemerintahan Melaka
mengikut lunas pemerintahan Islam terutamanya dalam urusan pentadbiran.
Contohnya Sultan Mansur Syah mengarahkan pembesar mengadakan perbincangan
sebelum memutuskan sesuatu keputusan dalam menjalankan tugas mereka. Hal ini bersesuaian
dengan konsep musyawarah yang terkandung di dalam ajaran Islam. Selain itu, Sultan
Alauddin Riayt Syah (1477-1488) memerintah kerajaan Melaka berpandukan kepada
cara pemerintahan Khalifah Umar Al-Khattab. Baginda telah menyamar sebagai
rakyat biasa untuk mengetahui keadaan rakyatnya yang sebenar.
Kemajuan agama
Islam di Melaka dibuktikan lagi dalam undang-undang Melakayang turut
dipengaruhi oleh lunas-lunas Islam. Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut
Melaka adalah gabungan hukum adat tempatan dan undang-undang Syariah dan nilai
Islam. Selain itu, terdapat banyak lagi perkembangan dan kemajuan dari aspek
agama Islam di Melaka yang mempengaruhi gaya hidup rakyatnya. Contohnya, kalendar
Hijrah mula digunakan oleh kerajaan Melaka. Selain itu, tulisan Arab pula
disesuaikan dan dijadikan tulisan jawi, pengajian Al-Quran dijadikan asas dalam sistem
pendidikan masyarakat Melaka dan upacara seperti berkhatam al-Quran, kenduri
arwah dan kesyukuran juga telah menjadi amalan masyarakat Melaka.
9.0 PENUTUP
Menjelang kurun
ke-16, Melaka masih merupakan sebuah
empayar yang gagah, makmur dan masyhur. Melaka telah meluaskan kuasa dan
empayarnya dengan menakluki Perak dan beberapa negeri yang lain. Kegemilangan
dan keunggulan Kerajaan Melaka berada di kemuncak semasa negeri itu berada di
bawah kepimpinan Bendahara Tun Perak. Walau bagaimanapun kegemilangan itu tidak
kekal lama apabila kerajaan Melaka menghadapi kemerosotan dan kejatuhan selepas
kematian Bendahara Tun Perak. Kejatuhan empayar Melaka disebabkan beberapa
faktor dalaman dan luaran. Faktor Dalaman yang menyebabkan empayar Melaka
tersungkur ialah pemerintahan Sultan Mahmd yang tidak cekap, berlakunya
permusuhan antara orang-orangMelayu Islam dengan orang-orang Tamil Islam, kegiatan
perdagangan semakin merosot, kelemahan dalam sistem pertahanan dan sikap
pembesar yang tidak adil. Faktor luaran nya pula ialah sikap ketidakjujuran
pedagang asing dan kejatuhan Melaka disebabkan oleh penaklukan Melaka oleh
Portugis pada tahu 1511.
Secara
kesimpulannya, perkembangan zaman Kesultanan Melayu Melaka banyak bergantung
kepada kebijaksanaan pemerintahnya yang gigih merangka dan menyusun struktur serta
strategi pentadbiran kerajaannya. Selain itu, masyarakat di zaman Kesultanan
Melayu Melaka tidak sukar untuk menerima sebarang perubahan dan pembaharuan
yang membawa kepada kehidupan yang lebih maju. Kejayaan Melaka memainkan peranannya sebagai
sebuah enterport baru dapat dilihat dalam tiga bentuk iaitu bertindak sebagai
penerima atau pembeli barang-barangan, menjadi pengantara menemukan pedagang
Timur dan Barat termasuk Nusantara, dan juga bertindak sebagai penyebar
barang-barangan yang dibawa ke Melaka ke tempat lain. Walaupun Melaka merupakan
warisan Srivijaya, namun perkembangandan pencapaian Melaka adalah berbeza daripada Srivijaya
kerana Melaka mampu menjadi satu tempat asas yang mempelopori kegiatan
pemerintahan dan rakyatnya sehingga kini.
RUJUKAN
_________________
(2009). Malaysia Kita. Petaling Jaya: International Law Book Services.
_________________ (2010). Pengajian Malaysia Sejarah Tanah Melayu.
Petaling Jaya :
International Law Book
Services.
Hasnah Hussin
& Mardiana Nordin (2007). Pengajian Malaysia. Shah Alam : Oxford Fajar
Sdn. Bhd.
Muhammad Yusoff
Hashim. (1990). Kesultanan Melayu Melaka. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa
dan Pustaka.
Joginder Singh Jessy (1975).
Malaysia Singapura dan Brunai 1400-1965, Kuala Lumpur :
Longman Malaysia
Sdn. Berhad.
Khoo Kay Kim. (Eds.)(1982). Melaka dahulu dan sekarang. Kuala Lumpur :
Persatuan
Muzium Malaysia.
Lisa Yip Shukye dan
Jais bin Abdul Hamid (2012). Sejarah politik Malaysia sehingga awal
abad ke-20. Puchong : Penerbitan Multimedia
Sdn. Bhd.
Rahmat bin Saripan. (1983). Pembukaan negeri Melaka. Dalam Dokumentasi
Seminar
Sejarah Melaka.
Kerajaan Negeri Melaka.
Zainal Abidin bin Abdul Wahid, et. al. (1992). Malaysia Warisan dan
Perkembangan.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nordin Husin.
(2008). Geografi dan Perdagangan : Kepentingan Selat Melaka kepda
Perdagangan Dunia, Asia dan Dunia
Melayu 1700-1800. Makalah Akademik 73.
Mei.
Capaian pada 12 Mac 2012 , dari
Haji Ishak bin Saat, et.al. (2009). Sejarah panjang hungungan
Malaysia-China. Capaian pada
4 April 2012, dari
Kerajaan Melayu
Melaka diasaskan pada 1278. Berita harian
online. Capaian pada 12 Mac
2012 , dari http://www.bharian.com.my/bharian/articles/KerajaanMelayuMelakadiasaskanpada1278_Penyelidik/Article/
Kajian: Kerajaan Melayu
Melaka mula tahun 1262. Capaian pada 12
Mac 2012 , dari http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/kajian-kerajaan-melayu-melaka-mula-tahun-1262/
why is it 'terperihara'pls let me copy.:(
ReplyDeleteat least 1 sentence
boleh sy copy maklumat di atas... untuk rujukan menyiapakan tugasan
ReplyDeletemohon copy for my asg :)
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteterima kasih atas perkongsian
ReplyDeleteThanks
ReplyDeletetqsm.. moga dirahmati Allah SWT slalu. :)
ReplyDelete