Pengenalan Image Map

Followers

Thursday, February 13, 2014

~@ Sekolah Pertamaku Di Pedalaman Sarawak @~

Assalamualaikum.....

Apa kabar kalian ketika ini...? Moga-moga kalian sihat sejahtera.....entri kali ini saya saja suka-suka nak coretkan kisah postingku. Sesudah selesai mendaftarkan diri untuk Majlis Oriantasi Guru Baru ke Sabah dan Sarawak, maka tahu lah aku bahawa aku bakal di tempatkan di bahagian Sibu. Kata kawan-kawan ku Sibu merupakan bandar membangun. Dalam hatiku mengucapkan Alhamdulillah...




20 Januari 2014 hari pertama oriantasi berlalu bagaikan angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa. Hati masih hepi walaupun sebenarnya sedih kerana bakal tinggalkan kehidupan sedia ada dan bakal memulakan kehidupan baru ditempat orang.

21 Januari 2014 hari kedua pun berlalu bagaikan tiada apa-apa berlaku....dan menjelang petang, kami semua menerima surat penempatan. Hehehehe....jeng..jeng..jeng....masing2 riuh rendah ngan nama sekolah masing-masing...sebab masing-masing terpinga-pinga dengan nama sekolah mereka yang tidak pernah didengar...hehehhehe.....aku tetiba rasa lain mcm bila dengar nama sekolah diorg ...... aku beratur last skali untuk amik surat penempatan ku.....

Tiba giliran aku dapat surat....terus bukak surat...terus terpampang....PPD SONG......nama sekolah...teeeeeeeetttt.....kebetulan kat situ ada Pegawai JPN Sarawak...terus ku tanya...sekolah ku tu di mana... terus dia jawab...."PEDALAMAN" ..... tak berkelip mata aku dibuatnya....hehehhehe... membuntang bijik mataku buat seketika....terus ku tanya lagi.."Puan, sek saya pedalaman tu kena lalu jalan darat ke jalan air"..terus Puan JPN Sarawak tu jawab...." Jalan air aje..".....hehehheheh....jawab ku..."Owhh....TQ Puan..."....hehehehe......dalam hati....Ohhh..Tuhan...aku tak pandai berenang....


22hb jam 3.00 pagi dah kena berkumpul untuk bertolak ke KLIA...naik flight ke Kuching jam 7.00 pagi.....9.30 pagi.....tunggu lebih kurang 30 minit...naik plak flight ke Sibu jam 10.10 pagi dan sampai ke Sibu jam 11.00 pagi. Sampai kat airport Sibu...kena amik teksi ke Jeti Sibu...org sini panggil Wap Sibu. Dari airport ke wap sibu naik teksi rm 35 sebuah teksi. Sampai kat wap sibu....kena beli tiket Bot Ekspress rm 25. Perjalanan dari Wap Sibu ke Song makan masa 2 jam....dan ke Kapit makan masa 3 jam. Huhuhuhu...lama gak tu....Bot Ekspress ni bukan ada selalu....jd kena pandai-pandai set time....




Hari hujan...jd air sungai Rajang agak banyak....bot bergegar-gegar melanggar arus sungai...Sebenarnya aku terlena keika berada dalam bot tu...tapi tersedar bila bot tu bergegar-gegar...kecut perut aku dibuatnya....Alhamdulillah jam 4.30 petang sampai lah kami di Wap Song. Turunlah kami seramai 4 org di Wap Song. Kawan2 lain perlu teruskan perjalanan ke kapit yg memakan masa lagi satu jam...




 




Di Wap Song, wakil sek dah tunggu siap2. Maka terpisahlah kami berempat di situ, masing-masing ikut wakil sek masing2. Sayu hati nak berpisah sbb tak tahu bila pula boleh berjumpa. Walaupun kami dalam daerah yg sama tapi sek kami jauh-jauh..masuk ke pedalaman. Tapi mungkin kami akan jumpe time kursus nanti.

Ok....maka ikut lah saya wakil sek yang datang jemput..di bawa naik pajero....dan terus kami ke sekolah. masuk dalam mengambil masa lebih kurang hampir sejam....jalan agak tidak elok, pecah-pecah dan becak. Kemudian sampai la kami di satu tebing sungai....saya akak terkejut kerana saya nampak ada sekolah di seberang sungai sana...hati berkata...."adakah iu sekolah ku"....lamunan terhenti apabila aku dipanggil untuk menuruni ebing sungai yg akak curam itu..mempunyai jalan yang bertangga kecil-kecil. Maka turun la aku...maka terjumpa pelantar atau jeti kecil dan nampak di bawah sana ada perahu kecil sedang menanti.....wah....!!!...naik perahuu...????? Masya Allah.. hehehehehe...seumur hidup tak pernah naik perahu....aku perlu turuni satu anak2 tangga kayu sebelum nai ke perahu....








Air agak banyak sbb hujan agak lebat sebelum tu. Dalam 15 minit naik perahu yng perlu melintang arus sungai....maka sampai lah aku ke kawasan sekolah....Ada beberapa anak-anak kecil yang menyambut kedatanganku... hehehhehe...mungkin mereka anak-anak muridku...ngomel hati ku sendirian....Pandangan mata terpandang pada bangunan sekolah yang diperbuat dari papan...bertiang tinggi dan bertangga kayu....Ini lah sekolahku.....di sinilah akan aku berbakti..... 



Aku dibawa ke rumah guru di mana aku akan menginap bersama 2 orang guru perempuan yang lain. Mereka juga orang luar yang masuk berkhidmat ke sekolah ini....Cikgu Marina berasal dari Sabah, Suku kaum Dusun, beragama Kristian dan sudah berkhidmat 2 tahun lebih dan seorang lagi Cikgu Diana berasal dari Sibu Sarawak, Suku Kaum Iban, beragama Kristian dan berkhidmat hampir 1 tahun. Cikgu Marina masih bujang tapi akan menamatkan zaman bujangnya ada bulan Jun 2014 dan Cikgu Diana merupakan seorang ibu kepada baby perempuan berusia 4 bulan. Babynya tidak dibawa bersama tinggal di sini tetapi dijaga oleh suaminya di bandar Sibu. Setiap hujung minggu Cikgu Diana akan pulang untuk menjenguk keluarganya. Maka tinggal lah aku bersama 2 org housemate yang berlainan agama ini bersama-sama dalam satu bumbung. Alhamdulillah...walaupun berlainan agama mereka sangat baik. Mereka temanku ke mana-mana sahaja....:)

Ini lah kisah perjalanan yang perlu aku tempuhi untuk sampai ke sekolahku... boleh dikatakan mengambil masa seharian. Memang sangat letih dan tidak bermaya setibanya di rumah. Malam pertamaku di sini aku tido nyenyak tidak sedarkan diri kerana sangat letih. Tidur tanpa makan malam sebab terlalu penat seharian dalam perjalanan.

Sampai di sini dulu coretanku kali ini..semoga kita berjumpa lagi di lain entry....bye...:)


No comments:

Post a Comment